student
    Hej SYV!
    Jag har börjat läsa på civilekonomprogrammet och har en planerad examen sommaren 2026. Jag vill gärna bli en diplomat och undrade om jag är behörig att ansöka det med en civilekonom examen?
    Jag är fortfarande inte säker om jag ska välja företagekonomi eller nationalekonomi som inriktning. Påverkar det mina chanser att läsa diplomatutbildningen?
    Dessutom undrade jag om det spelar någon roll vilket språk man har goda kunskaper i, förutom svenska och engelska?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    Det vi vet om yrket Diplomat inklusive utbildningen på diplomatprogrammet berättar vi om i yrkespresentationen Diplomat på Framtid.se
    Många av de som kommer in på diplomatprogrammet har juridisk utbildning eller utbildning i fredsstudier, globala studier eller någon form av samhällsvetenskaplig examen (lägst 3årig universitetsutbildning krävs). Du får gärna läsa all information som finns på diplomatprogrammets egen webbplats. Diplomater utbildas vid Regeringskansliet och Utrikesdepartementets (UD) diplomatprogram. OBS! det ställs många krav på sökande till diplomatprogrammet, bland annat ska man ha körkort.
    Vilket eller vilka språk som är fördelaktigt att kunna, förutom svenska och engelska, kan jag tyvärr inte säga någonting om. Ställ den frågan till de som gör antagning till diplomatprogrammet. Min gissning är att det skulle vara mest fördelaktigt att (förutom svenska och engelska) kunna ett "vanligt" språk som t.ex spanska eller franska och ännu ett annat, "ovanligt" språk som t.ex kinesiska, japanska eller arabiska.