Beatrice
    Hej! Jag ska gå klart min kurs Engelska 6 nu till sommaren och kommer troligtvis inte nå upp till E-nivå. Jag har Epilepsi som gör att jag har extra svårt att lära mig språk, men är ändå orolig att inte kunna ta studenten. Är det så att jag måste vara godkänd i Engelska 6 för att kunna ta studenten?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Beatrice,
    jag förstår att det finns medicinsk anledning till varför du har svårt att nå viss nivå i språket.

    Läs gärna Reportage/studenten>>

    Utan godkänt betyg i engelska 6 kommer du att få Studiebevis. Du kommer att kunna delta i studentfesten, precis som alla andra elever som i 3 år gick på gymnasiet, men du blir inte behörig till högskolestudier.
    För att bli behörig till högskola/universitet måste man bland annat ha godkänt betyg i engelska 6.
    Med ett studiebevis kan du få jobb och du kan också komma in på andra typer av studier än högskola/universitet, ex. kan du komma in på KKU, yrkeshögskola, folkhögskola, privata skolor, utbildningar utomlands mm.

    Du kan senare försöka komplettera upp till examensbevis, på Komvux.
    Du kan annars jobba eller studiera på andra ställen än högskola/universitet, utan att behöva komplettera med eng6.

    Studie- och yrkesvägledare