Saif

    Hej Jag hittade en college i CA, USA för att plugga vidare till Masterprogram i Engelska Literatur. Jag vill gärna veta hur man ska veta om CSN ska ge studiemedel för den college eller inte? Ska jag ring CSN och säga namn på den college eller finns en lista CSN har för dem colleges som man kan få studiemedelm ? Vad är första steg tack . Tack på förhand Saif

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Saif,

    info om studiemedel för utlandsstudier finns på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel.
    Ang. en "lista" så tror jag inte den finns - den skulle i så fall bli oändligt lång...
    Som regel, beviljar CSN studiemedel för studier på Statligt erkända skolor (dvs de skolor som är erkända av det landet där man vill läsa), men hör gärna med csn direkt. Tel.nummer 0771-276 000 och tel.tid kl.8-16 måndag-fredag.
    CSN kan - om du ringer till dem - se i sin databas om de tidigare har beviljat studiemedel till någon studerande på samma utbildning som du nu vill läsa; och i så fall kan ge "förhandsbesked" om att i fall du, för övrigt, uppfyller villkor för att kunna få studiemedel, så borde du få ett positivt beslut.

    Det finns, annars, om du vill kolla om just din utbildning är "erkänd", flera sökmotorer du kan använda för att söka erkända universitet och högskolor i USA:

    National Center for Education Statistics College Navigator

    Council for Higher Education Accreditations databas