Felicia
    Tack Anna för svaret! Jag har funderat på detta hela dagen, jag funderar på om inte sam-media är en passande linje för mig om jag vill jobba kring projektledare liknande eller inom tv/filmindustrin då lär jag mig allt bakom kameran och får en bred utbildning sedan kan jag läsa till kurser på universitetet. Den skolan jag funderar att gå sam-media på (om jag nu väljer det) är St:eriks de har även teater där så kanske kan jag välja det som individuellt val. Det skulle nog kännas bäst, för jag brinner för just filmskådis att det ska vara mer naturlig skådespeleri och inte jävla (ursäkta svordomar) hamlet , att vara eller att inte vara som jag är så less på. Men jag älskar teater ändå för jag brinner att få sätta mig in i en annan roll och flera andra karaktärer än bara mig själv. Därför kanske sam-media + teater som individuellt val skulle passa mig bra och om man är en bra skådis så behöver man inte någon utbildning på castings kollar dom inte tidigare erfarenhet utan vad jag gör i stunden, hur bra jag levererar improviserar osv. Kanske kan jag jobba med skådespeleri vid sidan om och om det går väldigt bra så behöver jag inte fortsätta läsa mina studier på universitetet. hahah nu blev det jätte långt, Men frågan är väll skulle inte sam-media passa istället för ekonomi som du sa? Kram

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej på dig!
    Om du tittar på de generella programplanerna på SA och på EK:
    SA http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    och
    EK http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    så ser du att skillnaden är inte såååååå stor. ;)

    Beroende på vad den "enskilda skolan" kan erbjuda för valbara kurser, kan man i princip få nästan samma kurssammansättning i sitt Examensbevis.

    Just EK tänkte jag för UF, ung företagsamhet - som passar bra för Projektledar-karriärplanerna.
    Men, visst, går det lika bra med SA, valfri inriktning, dessutom. Inriktningskurser på SA kan nästan alla läsas även som programfördjupande - med undantag av Medier, samhälle & kommunikation 1 - kurs men då kan man läsa den inom Individuellt val, kanske - och ändå få samma kurssammansättning i Examensbeviset.

    Det går att hitta examensbevis från SA och EK som är nästan identiska. Det som måste göra skillnad är Tema för Gymnasiearbete, men om man på SA skriver om Samhälle i Ekonomisk perspektiv
    och på EK skriver gymnasiearbete på temat "Ekonomi i samhälleligt perspektiv" kan även innehåll i gymnasiearbetet likna varandra jättemycket.

    Varför ska man i så fall ha 2 olika program - SA och EK, kan man fråga sig?
    Jo, för att OBLIGATORISKA KURSER skiljer sig en del. Det är de valbara kurserna som man kan "laborera med" men valbara kurser ej kan garanteras att man får läsa. Det är enbart obligatoriska kurser som man garanterat får läsa.

    Hoppas det inte blev för krångligt och du förstår att jag menar att SA går lika bra som EK i ditt fall. :)

    Enligt våra uppgifter har inte http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/s-t-eriks-gymnasium inriktning Teater, men de har profil "TV-produktion" och "Film och regi" - så passar det kanske ännu bättre med dina framtida planer och dina intressen.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA