Student som undrar

    Hej, Jag blir förhoppningsvis klar med en kandidat inom Ekonomi och IT den här våren. Nästa termin planerar jag att läsa till några kurser utanför programmet. Men efter det har jag både tankar på att jobba något år och att plugga vidare till master direkt. Jag har börjat kolla runt på lite olika masters, men kanske inte riktigt hittat rätt ännu. Har ni några bra förslag på masterprogram som kombinerar Ekonomi och IT och är attraktivt på företagsmarknaden? Sedan undrar jag också om det kan vara värt att jobba något år innan jag läser vidare till master för att få lite jobberfarenhet? Eller är det bättre att hoppa på en master direkt? Vad skulle ni rekommendera? Tack:)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Utbildingsutbud förändras och fastställs till första dagen i anmälningsperioden. Om du vill söka till masterprogrammet till våren 2025 fastställs utbudet till 15 september 2024; om du vill söka till hösten 2025 fastställs utbudet till mitten av mars 2025. Ännu är det alltså för tidigt att bestämma sig ang.masterprogrammet för att man vet ju inte om det kommer att ges eller vilka nya program som kan dyka upp i utbildningsutbudet.
    Urval till masterprogrammen (om antal sökande blir större än antal utbildningsplatser) brukar ske på det totala antalet godkända högskolepoäng, det är därför bra om du läser några fler högskolepoäng efter kandidatexamen, du blir mer konkurrenskraftig inför masterprogrammet.
    Om du hittade några masterprogram som i alla fall "på ett ungefär" motsvarar det du har tänkt dig vilja läsa kan du med fördel kontakta studievägledare på de institutioner för mer information och råd kring val av utbildning; de är experter på sina expertområden; det är inte en allmän SYV som jag, som har övergripande/allmän kunskap om "alla yrken" (som uppskattas uppgå till 8.000 stycken) + alla utbildningar inom alla skolformer.

    Studie- och yrkesvägledare