Josh

    Hej! Spelar det någon stor roll om jag läser matte 2a eller 2b för att gå på högskolan. Jag har läst 1b på gymnasiet och fick ett E nästan vid gränsen till ett F. Jag funderar därför på att läsa matte 2a istället för 2b...Hur mycket skiljer de sig åt egentligen? Och hur stor roll har det när man ska söka till högskolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josh,
    om komvux i din kommun kan erbjuda läsa Matte 2a (det är inte alla komvux som gör det, nämligen) då vinner du nog på att läsa 2a. För behörighet till högskoleutbildningar brukar det inte spela ngn roll om man har betyg i matte 2a, 2b eller 2c.
    Ang. skillnaden mellan matte 2kurserna - så är inte SYV matteläraren, och vet egengligen inte så mycker mer än att matte 2a kan läsas som valbar kurs på de gymnasiala Yrkesprogrammen, och matte 2b läses som obligatorisk kurs på några av de högskoleförberedande gymnasieprogram.
    Så, matte a-spår är "något lättare" ... så kan jag säga, men inte så mycket mer om exakt hur mycket lättare. Om det är lättare att få högre betyg i matte 2a, och du, om jag förstår dig rätt, har vissa svårigheter med matten, då är det väl bra att inte ta på sig en svårare kurs att läsa om du inte "måste" göra det? :)

    Kika på Matte 2 innehåll på Matteboken.se - de har också matte-forum/PluggakutenMattecentrum/Matteboken - så du får gärna fråga där eller ngn mattelärare.

    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare