Alice
    Hej, jag går på ekonomi programmet och valt inriktningen juridik samt naturkunskap 2 som individuella val i tvåan och spanska 4. Inför trean hade jag tänkt ta matte 3b som individuellt val men funderar också på att ta matte 4 (alltså båda). Vad tjänar jag egentligen på att ta matte 4 och vad ska jag ha meriten till? Är det mer värt att satsa på matte 3b så jag får A eller gå båda kurserna och troligtvis få sämre än A i båda kurserna? Vill gå juristprogrammet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Juristprogrammet kräver inte matte därför får man merit redan från matte 2 och matte2,3&4 ger Max merit inom matte som är 1,5. Exempel: om du har alla A betyg i alla kurser får du jämförelsetal på 20.0 med matte 2&3 får du 21.0 och med matte 4 - 21.5. Man vinner på att ha godkända betyg i meritkurserna ... Ex om du går E i matte 4, bli höjning av meritvärde 0.1 men ändå en höjning.