Joar
    Hej!

    Jag har nu vid åldern 25 år börjat känna mig redo att studera igen efter att ha "rest av mig" i något år. Jag har fortfarande inte definitivt bestämt mig på någon utbildning ännu men lutar mest åt medicin/läkare. Att plugga i Sverige skulle vara problematisk pga för låga betyg och att göra HP känns som ett osäkert kort. Det jag istället funderar på är att söka till en utbildning i Tjeckien, Polen Litauen etc. men då kunskaperna känns bristande nu efter 6-7 år så är jag fundersam på vad som skulle vara bästs tillvägagångssätt för att först och främst klara intagnigsprov och sedan ha någon sorts grundkunskap att stå på de första åren. Har läst om förberedande läkare kurs som tex "Medical Doctors PreMed course" i nacka som låter lovande men funderar på om ett naturtekniskt basår skulle vara ett bättre val. Andra idéer mottages självklart med stor tacksamhet.

    Mvh,

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Joar,

    det finns många yrken inom "medicin", inte bara läkare.
    Kika ex. på de över 150 st. yrken inom Hälsa- och sjukvård >>

    men om du just vill bli Läkare >> och ska utbilda dig i utlandet, så är det bra att veta att det inte är helt säkert att få svensk legitimation med utländsk utbildning; det är Socialstyrelsen som bestämmer. Med utländsk utbildning kan kompletteringar krävas i form av kurser och/eller praktik, om man vill jobba i Sverige; och det är inte säkert att de kurser som man behöver komplettera med eller möjlighet att göra praktik kommer att finnas... men tjeckisk utbildning blir du behörig att jobba som läkare i Tjeckien, men det är inte alls säkert att du kan få jobba som läkare i ngt. annat land.
    Info om högre utbildning i Tjeckien - var god se studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/tjeckien; ta kontakt med de lärosäten (universitet) i Tjeckien som erbjuder utbildning för läkare på engelska /men du kan kanske läsa på tjeckiska..?/; ta reda på vilken behörighet de kräver, vad det kostar, om de kan hjälpa dig hitta bostad under studietiden mm.

    Om du vill fräscha upp dina kunskaper, så kan du t.ex börja med att räkna igenom övningar på matteboken.se/lektioner/matte-4 - det är gratis att använda material på www.matteboken.se
    Matte 4 är en kurs som krävs för att komma in på läkarprogrammet /i Sverige/; kan inte skada att fräscha upp kunskaper inom matte, tänker jag! :)

    Har du examensbevis eller slutbetyg från gymansiet? Har du godkända betyg i Fysik2 eller FysikB; i Kemi 2 eller kemi B; biologi A eller biologi2? och i matematik D eller matematik4? kurserna har ändrat namn för några år sedan...

    Om du i Sverige är behörig att läsa på läkarprogrammet, borde du vara det även i andra länder. men ta gärna kontakt med den skolan i utlandet där du vill läsa och få reda på vad som krävs.

    Du får givetvis söka till Naturvetenskapligt basår på olika högskolor/universitet i Sverige.
    Det krävs Grundläggande behörighet till högskolestudier och godkänt betyg i lägst matematik 2 (eller i en gammal kurs matematik B); på några lärosäten krävs det godkänt betyg i matematik3 (eller en gammal kurs matematik C).
    Naturvet.basår brukar starta på hösten och sista ansökn.dag är 15 april varje år (kan vara t.ex 16 april, om den en måndag... lite olika sista ansökn.dag men det är kring 15 april).