1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina!
    om det är endast en med.sekreterare (t.ex på en liten mottagning), så finns det i så fall ingen teamsamordnare för med.sekreterare, men om det finns flera med.sekreterare, kan det finnas samordnare, koordinator eller dylikt. Troligtvis är det hen med fler år i yrket (längst arbetslivserfarnhet) som har bäst chans att få det "jobbet"; jag skriver "jobbet" i ".." för att hen har endast på en del av sin arbetstid den samordnande funktionen, men annars jobbar som en "vanlig med.sekreterare" också; det är i alla fall de fallen som jag känner till.
    Någon specifik påbyggnadsutbildning efter med.sekreterar-yh känner jag inte till. Jag kan tänka mig att kombinationen av mångårig arbetslivserfarenhet och kurserna inom arbetsledning, konflikthantering, data, administration mm kan på sikt ge någon högre (chefs-)befattning, men det beror på vad som finns för utvecklingsmöjligheter på just den arbetsplatsen. I vissa fall ordnar arbetsgivare vidare-/fortbildning. Men du kan också på egen hand söka t.ex till högskolekurser inom Ledarskap och organisation, och med godkända högskolepoäng inom de "rätta områdena" blir du bättre rustad inför möjlighet att få ngn sort chefs-befattning, om någon sådan utlyses där grundutbildning till med.sekreterare krävs eller önskas.

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'auktorisation' (2 st.)

    • anonym 1995

      vad krävs det för att bli tolk ?

      Hej! Jag skulle gärna vilja läsa och kunna arbeta som tolk i svenska och arabiska. Vart kan jag läsa dessa utbildningar? En del människor säger att man måste kunna vara mycket duktig på att skriva i arabiska. Jag kan läsa på arabiska och ibland...

      Milla : : Hej,läs gärna om olika tolk-yrken på framtid.se/yrke/tolk -- det finns olika nivåer av auktorisation för tolkar och översättare. Vad gäller jobbmöjligheter så... Läs hela svaret
    • Patricia

      Krav på att bli revisor?

      Jag läser europaprogrammet nu med inriktningen företagsekonomi. Företagsekonomi kursen är på 60hp, och jag undrar om det räcker för att utbilda mig till revisor, eller måste man ha läst 180hp företagsekonomi för att bli det?

      Liselotte: : Hej Patricia!För att, i Sverige, bli auktoriserad revisor krävs att du genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt sex år samt därefter avlagt ett prov.Den teoretiska utbildningen görs... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga