anonym 1995

    Hej! Jag skulle gärna vilja läsa och kunna arbeta som tolk i svenska och arabiska. Vart kan jag läsa dessa utbildningar? En del människor säger att man måste kunna vara mycket duktig på att skriva i arabiska. Jag kan läsa på arabiska och ibland ljudar jag om det är svåra ord. Jag kan tala flytande arabiska och flytande svenska, men är starkare i svenska gällande läs och skriva, men har stavfel. Under 2013-2015 och 2022-2023 tolkade jag till och från båda språken inom Migrationsverket, polisen ,arbetsförmedlingen, sjukhus och mycket mer. Det gjorde jag utifrån ett eget initiativ, när flyktig krisen skedde. Jag blev rekommenderad av många och fick följa med och tolka och översätta på plats och olika myndighetspapper, när det kom på posten. 2022-2023 läste jag arbetsmarknadsutbildning till kock och många studiekamrater var arabisktalande. Många gånger bad lärarna att jag skulle tolka eller översätta om viss information var svår att förstå. Jag hjälpte också vissa med läxor, förklara ord och facktermer användningsområde i köket eller livsmedel. Jag hjälpte också till att ringa till vårdcentral och boka läkartid, för kamraterna i skolan. Jag önskar verkligen att arbeta som tolk svenska och arabiska för att sedan kunna tolka i rätten. Hur kan jag gå tillväga ? Jag har också börjat lära mig svensk teckenspråk och skulle gärna vilja också bli tolk också i svenskteckenspråkstolk. Jag tycker om att arbeta med människor och få vara i olika miljöer. Är det goda arbetsmöjligheter för tolk i arabiska och svenska och i teckenspråkstolk?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    läs gärna om olika tolk-yrken på framtid.se/yrke/tolk -- det finns olika nivåer av auktorisation för tolkar och översättare. Vad gäller jobbmöjligheter så är det nästan uteslutande behovsanställningar (timmar vid behov) - så ser det ut i Sverige idag (sommaren 2023). Att få den så kallade "fastanställning" som tolk (alltså heltid-tillsvidare) kan man i princip endast som EU-tolk. För EU-tolk ställs det som ett krav att man har svenska som sitt modersmål + kan ännu minst 2 andra språk mycket väl (flytande).
    Nästan alla tolkar jobbar i Sverige på "timmar vid behov" och vet inte hur stor inkomst de ska ha nästa månad. Som tolk finns man (eller kan finnas) i olika register och blir kontaktad vid behov. Har man högre utbildning och auktorisation, så är man bättre förberedd inför sina tolk-uppdrag men då har man också rätt att ha mer betalt per timme, vilket - för jobbmöjligheterna - kan bli (tyvärr) en nackdel: om uppdragsgivare inte har råd att anlita en auktoriserad tolk, anlitas en icke-auktoriserad som är billigare. På så sätt kan auktoriserade tolkar "straffas" genom att få färre uppdrag men då de kan ta mer betalt per timme, så kanske de också kan leva på sitt yrke som tolk, men det vet man inte på förhand -- hur stort behovet blir kan ju ingen säga på förhand: så, de största "klagomålen" från tolkar och översättare som jag känner till är att de har mycket osäkra inkomster (ibland är det många uppdrag och ibland - inga... och då har man inte heller någon inkomst på flera veckor eller t o m månader...). Svårt att planera sin ekonomi och många jobbar, därför, inom andra yrken och tar tolkuppdrag vid sidan av (som extrajobb).
    Du får gärna kontakta auktoriserade tolkar och översättare och fråga om deras arbetsvillkor. Min uppfattning är att man med lång och gedigen utbildning till tolk eller översättare kan finna sig i en situation då man inte har en aning om man ska kunna betala hyra nästa månad eller inte (tyvärr). Jag rekommenderar därför att du undersöker arbetsvillkoren noga innan du satsar på en längre utbildning. Du bestämmer själv om vilka arbetsvillkor som passar dig och din livssituation och framtida planer.

    Studie- och yrkesvägledare
    • anonym 1995 : Tack för svar, skulle ni vänligen svara om teckenspråks tolk är ett tryggt val. För jag har pratat med lärare ,för utbildningen teckenspråkstolk och säger det finns goda jobbmöjligheter. De rekommenderade mig att titta på tolk använda språk också utöver teckenspråkstolk. Det skulle stärka mig ge mig bonus kontakttolk och teckenspråkstolk.
    • Milla :

      Fråga den läraren du pratade med om hen kan säga var man skulle kunna få fastanställning som teckenspråkstolk. Så länge det är behovsanställningar (timmar vid behov) så är tolken beroende av hur stort behovet blir i framtiden + jag tänker också på att i fall man som tolk blir långtidssjukskriven eller föräldraledig: vad ska man ha för inkomst i sådant fall? Är man sjuk eller föräldraledig från en fastanställning, så finns det regler och tabeller som säger på förhand vilken inkomst man kommer att ha. Vid behovsanställning kan man inte på förhand veta hur mycket pengar man får nästa månad... så det är en osäker (ekonomiskt sett) väg att gå. Jag har svårt att tro att möjligheten att få fastanställning som teckenspråkstolk är i Sverige god. Min uppfattning är att det är för det mesta behovsanställningar som gäller. Läs gärna på Framtid.se/yrke/teckensprakstolk där det står att behovet förväntas vara stort, bland annat på grund av att många "lämnar yrket" (och varför är det många som lämnar yrket? Går man i pension, så förstår man varför... men om man lämnar yrket av andra orsaker, så är det nog så att anställningsvillkoren är inte så bra, tänker jag). Du får gärna fråga några som idag jobbar som teckenspråkstolkar om deras arbetsvillkor.

    • anonym 1995 : Jag har idag ringt till skolan och talat vid med personal där. De säger att det är fast jobb i tolkcentral för teckenspråkstolkar och många arbetsplatser söker teckenspråkstolkar. Många får antingen jobb eller vikariat efter utbildning.
    • Milla :

      Men så bra! Då har du fått svar på din fråga! Men jag undrar fortfarande varför det är "många som lämnar yrket" som teckenspråkstolk? ... Jag är nyfiken... Bra att du tog initiativet och undersökte saken på egen hand. Du får bedöma informationen själv och satsa på det yrket och den utbildningen som du tror passar dig bäst. Lycka till!

    • anonym 1995 : tack ! Jag kan fråga kanske sända mail och kunna återkoppla till er. Det ni säger att många väljer att hoppa av eller lämna yrket, kan ni länka något eller kan jag hitta på nätet? Finns det någon statistik? Jag tänker det är lättare att lägga fram fakta på bordet eller kunna referera. Då har man något att ta på! Jag ber om ursäkt menar inget illa ni verkar vara en duktig syv och lärarna på folkhögskolan verkar vara också kompetenta. Min numera vän som inte förmår att prata och höra vi träffades på kockutbildningen. Hennes teckanspråkstolkar berättade att staden anses vara huvudstaden för teckenspråkiga och folkhögskolan har utbildat teckenspråkstolkar sedan jag tror 1997 läste jag på internet. Just nu hittar jag inte sidan tyvärr! Jag har hört många säga att det är huvudstaden för teckenspråkstolkar. Det stämmer vänligen se länken tack! Örebro teckenspråkets huvudstad - Radio Sweden på svenska https://sverigesradio.se/artikel/3697110
    • Milla :

      Som allmän studievägledare som jag är, inte expert på just teckenspråks- eller tolkyrken, över huvudet taget, så kan jag inte specialkunskap om just det som du frågar om. Allmänt gäller: så länge det inte ges jobbgaranti, kan man tyvärr hamna i arbetslöshet, nästan oavsett vilket yrke man utbildar sig till. Välj utbildning efter eget intresse. Även om det är svårt att få jobb inom vissa yrken, så finns det ju alltid några som lyckas, så varför skulle inte du lyckas? Om du tror att du kan lyckas, så satsa på det! ang.Örebro som teckenspråkets huvudstad, så kan det säkert stämma... i Örebro ligger t.ex Riksgymnasiet för döva och hörselskadade, se presentation av den gymnasieskolan >>> där det även finns kontaktuppgifter till skolan: kontakta personal på skolan och ställ dina frågor till dem. Lärarna och övrig personal på den skolan borde kunna svara vad de tror om arbetsmöjligheterna om man utbildar sig till teckenspråkstolk. Jag tänker också på att i fall man kan teckenspråk, så kanske man kan ha hjälp av den kunskapen inom många andra yrken, förutom just teckenspråkstolk... Inom många yrken har bredare arbetsmöjligheter om man kan teckenspråk - t.ex om en Personlig assistent kan teckenspråk, så kan hen bl a jobba för en döv eller hörselskadad brukare. Så, det är absolut en fördel att kunna teckenspråk. Frågan är bara hur svårt det är att lära sig och hur lång tid kommer det att ta innan man är riktigt duktig på att använda teckenspråk.

    Läs alla kommentarer