Joudy
    Hej, jag vill läsa Audionom och har särskild behörighet som Biologi 2,Fysik 1a, Kemi 1,Matematik 4 och Naturkunskap 2 är jag behörig eller behöver jag läsa mer ämne . Min andra fråga är vad betyder områdesbehörighets är den en ämne som man behöver att studera eller inte .Jag förstår inte vad menar men områdesbehörighets A14 eller 16 ?

    tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joudy,

    Områdesbehörigheterna kan man se info om i Tabellen på uhr.se/globalassets/_uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/tabell-for-omradesbehorigheter-2015.pdf

    och där beskrivs det Särskild behörighet (inte Grundläggande, som man också alltid måste ha för att bli behörig till högskolestudier).

    Varför det är uppdelat som t.ex A14 och 16 som båda beskriver behörighet till samma högskoleutbildningar, är för att det har skett en förändring - gymnasiereformen för några år sedan: de som gick ut ungdomsgymnasiet år 2013 och tidigare läste mot ett Slutbetyg;
    de som gick ut gymnasiet 2014 och senare - hade som mål Examensbevis.
    Gymnasiekurserna har bytt namn - ex. Matematik A heter nu Matematik 1a eller 1b eller 1c (olika, beroende på vilket gymnasieprogram man går på).

    Och eftersom kurserna har bytt namn och även reglerna för meritpoäng har ändrats (i alla fall till en viss del: på "de gamla betygen" kan man få meritpoäng även för de "områdeskurserna"; men nya kurser ger meritpoäng >> endast inom ämnena matematik, engelska och moderna språk) - vill man förklara vad som gäller för de Olika sökande-grupperna med Olika sorters avgångsbetyg från gymnasiet.

    Angående just din situation:
    om du hade godkända betyg i Fysik1a, Kemi1 och Biologi 1 - behövde du inte läsa Naturkunskap 2 (de tre kurserna i NO-ämnena ersätter nk2).

    OBS! man behöver även ha Grundläggande behörighet - "fullständiga gymnasiala betyg", så att säga och de kan man ha i sitt Slutbetyg, Examensbevis eller i utländska diploma/certifikat (men utländska betyg måste först värderas mot svenska).
    Om just du är helt och fullt BEHÖRIG, kan vi tyvärr inte svara; det behöver mer info för att kunna ge svar.
    Du kan välja att antingen svara på frågorna nedan, eller boka tid hos SYV på komvux för att få svar om du är behörig till Audionomprogrammet:
    - Har du Slutbetyg från gymnasiet eller från komvux? Från vilket år?
    - om du har Slutbetyg med några IG kurser - i vilka kurser är IG betyg satta?
    _ Har du Examensbevis, i så fall från vilket program?
     - För särskild behörighet till Audionomprogrammet krävs det även godkänt betyg i Samhällskunskap 1b (eller 1a2 och 1a1) eller i en gammal kurs Samhällskunskap A; du skriver i din fråga inte om samhällskunskap, har du godkända betyg i Shk?

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Hej igen,

      svar på dina frågor är:

      fråga 1: Jag har urlåtande på gymnasiebetyg från Syrian (UHR) , Där har jag meriter på nedanstående ämnen:

      Arabiska 7

      Naturkunskap 2

      Matimatik 4

      Biologi 2

      Fysik 1a

      Kemi 1

      och även har jag studerat på komvux här i Sverige och har slut betyg i

      SVA3, Engelska 6, och samjällskunskap 1 b. Jag slutade sista kursen på samhällskunskap 1b 12 okt 2018.

      I SVA 1 har jag D

      SVA2 E

      SVA3 E

      Engelska 5 E

      Engelska 6 E

      Samhällskunskap 1b B

      Har jag möjligheterna att på någor sätt komma in på audionom proggramet. Jag är även intressead att söka till Tandhygienist, Röntgenskujsköterska programmet och Optiker. Kan jag komma in?

      Om jag vill boka till med er för en fysisk träff, hur kan jag göra det?

      Hälsningar

      Joudy

    • Anna :

      Som jag kan se, är du behörig till de högskoleutbildningar som du vill komma in på. Meritvärde kommer Antagning.se räkna fram. Med meritvärdet konkurrerar du om studieplats på högskoleutbildningar. Tips som jag kan ge är att du bokar tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; jag vill också tipsa dig om att göra HÖGSKOLEPROVET >> - det är frivilligt (kostar 450 kr) och skrivs under en hel dag, en lördag i april, och nästa gång - under en söndag i oktober.

      Ansökan till högskoleprogram bör du göra på www.antagning.se under perioden 15 mars - 15 april 2019, om du vill försöka komma in på utbildning som startar Höstterminen 2019.