Joakim

    Hej, Jag pluggar för tillfället upp ett par gymnasiala ämnen för att höja meritvärdet. Då jag tog studenten 2004, estetiska programmet, finns det ämnen som är totalt värdelösa samt förmodligen inte får inkorporeras i meritvärdet. Jag skulle vilja veta vilka ämnen jag får och inte får räkna med? De ämnen som jag läste utöver de obligatoriska var Datakunskap, Webbdesign, Arbetsmiljö & säkerhet, Filmkunskap, Nutida konst, Kultur och idéhistoria, Körkortsteori och Projektarbete. De ämnen som endast rörde det estetiska programmet var Instrument/Sång, Ljudteknik A&B, Musikal & teaterorkester, Sceniskt musikprojekt, Körsång, Ensemble, Gehörs- och musiklära, Estetiskt orientering samt Estetisk verksamhet. Om det underlättar kan jag skicka mina betyg? //Joakim

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, fick du ett SLUTBETYG när du slutade på gymnasiet? Har du tidigare läst på högskola eller universitet i Sverige? - det frågar jag för att få det klart för mig om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Skulle det vara så att du har ett Samlat betygsdokument, då har du i så fall inte Grundläggande behörighet.
    Som regel. räknas alla kurser som ingår i ett Slutbetyg med i "snittet" som heter Jämförelsetal. Du får gärna läsa info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/Sa-har-raknas-betygen där det bl.a står följande:

    Det är alltså möjligt att bortse från betyget i Idrott och hälsa i fall det sänker ditt snitt, men om du söker utbildning där den kursen krävs för särskild behörighet, t.ex fysioterapeutprogrammet eller utbilnding mot "lärare i idrott" då måste även det betyget räknas in i ditt Jämförelsetal.

    Hälsningar
    Mikael

    • : Ja, det är ett slutbetyg, ett fullständigt sådant.
    • : Då tror jag att jag fått mitt svar. Tack för ett snabbt och tydligt sådant. //Joakim
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!