Anderas

    Hejsan, jag vill bli sjökapten och vet redan vilket universitet jag vill gå på/behöver gå på. Men jag vill inte bara vara sjökapten, jag vill jobba som styrman/sjökapten inom försvarsmakten, men jag hittar ingenstans hur man skulle kunna bli det. Mina frågor är då: Vilken väg ska jag ta för att kunna bli detta? Hur blir jag sjökapten/styrman på en båt inom försvarsmakten.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för info om utbildningar och yrken inom FM - kontakta gärna FM´s Rekryterings linje.

    Hej igen, vi fick nu svar från Försvarsmaktens Rekryteringslinje, som lyder:

    "hej, kontakta någon av sjöstridsflottiljerna så kan de svara på ett korrekt och utförligt sätt.

    För att kunna ha en militär anställning i Försvarsmakten så krävs det att personen i fråga har en grundutbildning, och i de fall då en sökande redan är sjökapten kan det finnas snabbvägar för att bli officer.

    Fjärde sjöstridsflottiljen (Berga utanför Stockholm) : [email protected]

    Tredje sjöstridsflottiljen (Karlskrona) : [email protected]

    Eller så går det bra att ringa vår växel på 08 – 788 75 00 och sedan be om att bli kopplad till en yrkesinformatör på någon av sjöstridsflottiljerna.

    Med vänlig hälsning ".

    • : Tack så himla mycket för svaret!:)
    • Milla : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    • : Tack så himla mycket för svaret!:)
    • Ludmila : Jag fick nu svar från studievägledare på Chalmers (tekniska högskolan i Göteborg): "Såvitt jag har förstått vill försvaret (Flottan) att man har utbildningen till sjökapten med sig när man söker vidare till försvarsmakten. Sedan behöver man säkert specialutbildning på just de båtar som man kommer att tjänstgöra på. Inte heller hos oss blir man kapten direkt utan börjar som 2:e styrman och sedan 1:e styrman innan man kan bli kapten. Men för att få en helt klar bild av vad som krävs så be kontakta [email protected] Med vänlig hälsning".
    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Var god läs, nedan, svar från Programansvarig på Sjökaptensprogrammet, Linnéuniversitetet, Sjöfartshögskolan i Kalmar:

    Den civila och militära sjöfarten är två olika saker fast med vissa gemensamma nämnare kan man säga. Visst kan man utbilda sig till civil sjökapten och sedan söka sig till försvaret men då måste man också få en militär utbildning. I den militära utbildningen finns vissa civila inslag. Försvarshögskolans studenter läser ett urval av våra civila sjökaptenskurser, det leder dock inte hela vägen till en sjökaptensexamen. Har man dessa kurser sedan tidigare går det att tillgodoräkna sig dem.

    Att utbilda sig civilt eller militärt är ett val som den enskilde får göra. Utbildningarna har helt väsensskilda målsättningar av naturliga skäl. Kopplingen som finns är att försvaret anser det värdefullt för sina anställda att ha en koppling och en förståelse för hur det fungerar i det civila även om det inte är aktuellt att ha samma behörigheter. Man kan med försvarets utbildning i botten komplettera vidare till en civil sjökaptensexamen men kan sannolikt inte får ut en civil behörighet då det krävs sjötid i den civila sjöfarten för detta. Denna sjötid är något som ingår i den civila utbildningen i form av fartygsförlagd utbildning.

    Det är en smula invecklat det här men jag hoppas du fått svar på dina frågor.

    Mvh