Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    läs gärna en sammanfattande information om meritpoängengymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Rektorn kan inte bestämma vilka kurser som ger meritpoäng.
    Att kursen är på 100poäng visar kursens "omfattning" (hur Stor kursen är). De flesta gymnasiala kurser har omfattning ("volym") på 100 gymnasiala poäng vilket betyder att studieinsats som krävs är beräknad till cirka 200 timmar (hälften brukar vara lektionstimmarna och andra halvan självstudier, grupparbete, förberedelse till proven och dylikt). Alltså att en gymnasiekurs är på 100poäng betyget att du ska lägga ner cirka 200 timmar på att läsa den kursen (och 100 timmar av de 200 timmarna brukar vara lektionstimmarna).
    Rektorn kan inte bestämma varken sig kursens omfattning eller om kursen ska ge dig meritpoäng eller inte.

    Studie- och yrkesvägledare