Jennie
    Hej,
    Jag vill så väldigt gärna komma in på Sjuksköterskeprogrammet nu till hösten och har precis sökt. Tyvärr missar jag möjligheten att skriva högskoleprovet då jag kom på för sent att jag äntligen skulle söka. Jag vet att jag med mina gymnasiebetyg, jag har grundläggande behörighet, men tyvärr räcker inte mina snittpoäng för att komma in, om jag tittar tillbaka på lägsta intagningspoäng. Jag har förstått att man kan få meritpoäng. Hur fungerar det? Läste att man kan få max 2,5 meritpoäng. Innebär det då att mitt snitt höjs rakt av med 2,5 poäng? Då kan det såfall öka min chans att komma in?
    Var ser jag vilka ämnen som ger mig meritpoäng för just sjuksköterska?

    Ytterst tacksam för svar!

    Vänligen Jennie
    • : Hej igen, Undrar även om jag på något sätt har nytta av att jag har en 2-årig sälj och marknadsföringsutbildning i ryggen? Är det betyg jag bör ladda upp och kan räkna inpå något sätt?
    • SYV-besökare : På vilken nivå är din sälj- och marknadsföringsutbildning? är det en KY-utbildning eller yrkeshögskoleutbilnding? eller utbildning på högskolenivå? Oavsett vad det är för utbildning, så tror inte jag det spelar roll. Men ladda upp betygdet på www.antagning.se - det kan inte skada. Detta för att betyg som ej krävs för behörighet räknas endast in OM DE HÖJER DITT MERITVÄRDE.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    jag set att du är 30 år "ung". Då kan du inte ha Examensbevis, utan du har troligtvis ett Slutbetyg från gymnasiet, stämmer det? Från vilket år är ditt Slutbetyg. Reglerna har ändrats flera ggr.

    Det bästa du kan göra är att ta alla dina betyg till Studie- och yrkesvägledare på komvux i din kommun snarast möjligt. Då tittar ni tillsammans på dina betyg och du behöver få svar på:

    - hur många meritpoäng har du redan; det är inte omöjligt att du redan har max i merit.

    - om du inte har max i merit, frågar du då SYV på komvux - om du kan få plats på en kurs som kan ge dig meritpoäng så att du hinner få ditt betyg innan 21 juni 2017, som är sista dag att komplettera ansökan till högskola med start Höster 2017. De kurser som kan ge dig meritpoäng, om du inte redan har max i merit, är Engelska 7, moderna språk 3 och 4 och "högre kurser i matematik". Just för sjuksköterskeprogrammet krävs det matematik 2 /en gammal kurs matte B/, därför är det matematik 3, 4 och 5 eller matematik 3, 4 och matematik specialisering - som ger meritpoäng inom matematik.

    Om du inte kan få plats på kurser att läsa på komvux - det är ju slutet på mars nu och det kan hända att inga kursstarter sker innan augusti i din kommun, kan du fundera över att göra Prövningar. Du måste i så fall skaffa dig kunskaper på egen hand. Innehåll i kurser i matte kan du se på www.matteboken.se

    Dock kan det vara svårt att hitta plats där man kan göra prövningar med så kort varsel. Det som är bra är att du kan göra prövning i vilken kommun som helst, behöver inte vara där du är folkbokförd. Prövningsavgift är 500 kr. Kunskaper ska man "bara ha", hur man skaffar sig dem är det "din sak" - så grymt är det vad det gäller prövningar. Anmäla sig behöver man "i god tid" - minst 4 veckor innan prövningstillfälle. De flesta prövninstillfällena kan vara inbokade redan, och inga platser på prövningar kanske finns... Så det är inte så roligt att "jaga" plats där man kan anmäla sig; åka långt minst 2 ggr /för skriftliga och sedan för muntliga provet/ och pengarna, 500 kr, får man inte tillbaka om man får F betyg på prövningen. Resor till prövningsort bekostar du också själv. tuffa villkor.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    SYV

    Jag vill också tipsa om några yrkeshögskoleutbildningar. man söker till högskola och till yrkeshögskola helt separat & oberoende av varandra, dvs om du gör ansökningar till många olika yh, påverkar inte det din ansökan till högskola.

    De yh som kan vara av intresse för dig är kanske:

    yh till apotekstekniker - se här>>

    yh till med.sekreterara och vårdadministratör - se här>>

    yh till steriltekniker - se här>>

    yh till spa- och hudterapeut - se här>>

    yh till massageterapeut - se här>>

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se - OBS! även som obehörig kan man komma in; detta pga yrkeshögskola har möjlighet att ta in obehöriga i "fri kvot". Det finns inte någon begränsning i hur många olika yh man kan söka, detta pga man söker varje yh separat och direkt till yh-skola.