Alice
    Hej! Nu är det såhär att min förra syv var den personen som hjälpte mig med att söka in på gymnasium... hon var den som vägledde mig till vad man skulle göra. På början var jag osäker och ville inte ha hennes hjälp eftersom att de var ganska känt i skolan att denna syven var otrevlig, oprofessionell och generellt en inte så bra syv. Första gången hon hjälpte mig så gjorde hon misstaget att lägga helt fel linje på en av mina val, hon hade satt linjen estet (bild) istället för natruvetenskap. Jag blev ganska irriterad men antog att de bara var ett litet misstag och lät henne fortsätta hjälpa mig för slutet av gymnasiumvalet (de valet man int kan ändra). Vad hon då gjorde var att ta bort en av mina gymnasiumval helt och hållet (klarar norra) från en av mina val och nu när jag vill stryka bort mitt första och andra hans vall (Klara södra och östra real) för att kunna komma in på mitt tredje vall (vilket skulle vara klara norra) så kan jag inte eftersom att de inte ens finns i min gymnasium ansökan. Vad ska jag göra för att kunna komma in i det gymnasiumet jag verkligen vill vilket är klara norra och inte klara södra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alice,

    jag tycker du bör vända dig till Rektor på din "gamla" grundskola och berätta det som du berättar för oss här, på Fråga syv forumet. Det är rektor som är ytterst ansvarig för det som sker på en skola.

    Om det stämmer att SYV-en på din skola gör många fel, behöver rektor veta om det, tycker jag.

    Vänd dig också till gymnasieantagningen och berätta vad som har hänt.

    Om det är i Storstockholm som du söker till gymnasiet - så finner du kontaktuppgifter p antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholm. Du kan skicka E-post till gyantagningen redan nu, på en gång. Ring dem också mellan kl.9-11 imorgon, onsdag... de har tel.tid kl.9-11 måndag - torsdag.

    Vänligen och med förhoppning om att det löser sig!

    L.

    Liselotte
    • : Om jag ringer upp de numret du har get mig och berättar min situation för dom finns de nån chans att dom kommer kunna ändra min ansökan och lägga till klara norra som första handsvall
    • Liselotte : Jag kan inte garantera dig ngt. Men om du inte gör någonting - kommer inget att ändras ju. Så det är bättre att försöka, än att inte försöka. Har du mölighet att komma i kontakt med rektor på din gamla grundskola? eller med kurator?
    • : Det finns nästan ingen chans att jag kan komma i kontakt med min gamla rektor... Har slutat skolan nu och tror inte dom direkt prioriterar ungdomar som brukade vara elever. Vill verkligen int att hela mitt skol val ska sitta på händerna av en syv som gjorde ett misstag
    • Liselotte : Jag kan inte tvinga dig ta kontakt med din "gamla" rektorn, men det är din bästa chans att få rätt sida på det hela. Du gör som du vill.
    • Liselotte : Det kan bli fel ibland. Tyvärr. Men då ska man agera på "rätt sätt" och gå de vägarna som finns. jag har ingen anleding att misstro dig... det kan mycket väl vara så att din syv gjorde fel... men då är det rektorn på din "gamla" grundskola som du bör vända dig till.
    • : Din grundskola finns kvar. Rektor jobbar på grundskolan. Jag förstår inte varför det skulle vara omöjligt att ta kontakt? Be dina vårdnadshavare om hjälp! du är inte myndig. Ta hjälp av dina föräldrar/vårdnadshavare, är mitt råd.
    Läs alla kommentarer