Agnes

    Hallå där! Jag går just nu i 2:an på gymnasiet och går en linje som är medie inriktad vilket är väldigt spännande! Jag har alltid tyckt att det är spännande med människor och hur vi fungerar vilket i sin tur lett till att jag intresserat mig för sociologi. Däremot är jag orolig över mitt meritvärde som just nu ligger på 12,50. Jag har försökt kolla upp antagning poäng på olika högskolor med sociologi programmet men inte förstått då det står ”hp” och andra grejer istället för meritvärdet. SÅ, min fråga är bör jag oroa mig för min merit då de flesta andra som går i min klass har snäppet högre och kan ni se antagningspoängen i meritvärde? Jag hoppas jag inte var för krånglig nu.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,
    gör ditt bästa i varje kurs du läser! Mer kan du inte göra, förutom då att försöka läsa kurser som kommer ge Meritpoäng (extrapoängen): Engelska 7, Moderna språk 3och4 och/eller högre kurser i matematik. Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    angående antagningsstatistik
    Jag tycker att lättast att hitta och tolka antagningsstatistik är via lärosätenas gemensam hemsida www.studera.nu

    Du kan söka på "Sociologi" och i Avancerad filter välja ENDAST PROGRAM och Utan krav på tidigare högskola - då får du fram en lista på program som har ngt med sociologi att göra; Klicka på utbildningens namn och du kommer fram till en "undersida" där även ordet ANTAGNINGSSTATISTIK finns, som också det är en klickbar länk; klicka på "antagningsstatistik" så öppnas en liten tabell som visar siffrorna för just den utbildningen.
    T.ex för Europaprogrmamet, Sociologi på Göteborgs Universitet ser man följande i tabellen:

    och så här ska man tolka det man ser, ovan:
    HP - resultat på högskoleprovet;
    BII - meritvärde i kompletteringsgruppen;
    BI - meritvärde i direktgruppen (utan komplettering).

    På högskoleprovet kan man som högst få 2.0; resultat på 0.75 ligger ganska långt under "medelresultat" på HP, högskoleprovet.