Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stehpanie,

    tyvärr är det så att Obehöriga deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats på högskola/universitet i Sverige. Även om du saknar endast en liten kurs, historia 1a2, uppfyller du inte kraven för Särskild behörighet till juristprogrammet och du kommer att få svar OBEHÖRIG och deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats. Högskoleutbildningar i Sverige kan inte ta in obehöriga.

    Även om du, säg, har alla A- betyg i alla kurser + högsta resultatet på högskoleprovet, är du ändå Obehörig och deltar inte i konkurrensen. Sista dag att komplettera med betyg är 1 dec. Om du skulle lyckas göra prövning "akut" och få betyg senast 1 dec - då skulle du delta i konkurrensen /om du alltså laddar på antagning.se upp godkänt betyg i Historia 1a2 - om du idag har betyg i historia 1a1 och måste därför komplettera inom ämnet historia/.
    Historia 1a2 är en kurs á 50 gymnasiala poäng. Man läser den på heltid på 2,5 veckor. Teoretiskt sett är det inte omöjligt att hinna. Be komvux i din kommun om hjälp att de skriver in dig på kursen nu, från måndag den 13 nov. - då har du en chans att hinna.

    ***

    Kika också på yrkeshögskoleutbildningar till Paralegal ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/juridisk-assistent-paralegal-malmo

    och IP-paralegal ex.

    https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/ip-paralegal-affarshogskolan-karlstad . Till dem behöver du inte godkänt betyg i historia; och även om man skulle vara obehörig /enligt den behörighet som krävs till en yh-utbildning/ då kan man ändå komma in för att YRKESHÖGSKOLA kan, till skillnad från högskola - ta in obehöriga.

    Vänligen och Lycka till!

    Julia SYV