Rammosh2002
    Jag studerar bara på komvux (jag gick aldrig på gymnasiet). Min fråga är om jag kan inkludera kurser för min högskoleförberedande examen inom studieområdet naturvetenskap och teknik (2400 poäng), både Moderna språk (500 poäng) och Modersmål (300 poäng).
    Notera: Båda Modersmål och Moderna språk på samma språk (till exempel Moderna språk: franska och Modersmål: franska).
    Jag kommer att lista Modersmål (300 poäng) som valbara kurser. och göra de genom prövning i annan kommun.
    Tusen tack för er svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Min bedömning är att du kan/får inkludera 800 språkkurser inom examensbevisets 2400poäng.
    Att du vill inkludera kurser i ämnet Moderna språk och i ämnet Modersmål "från samma språk" är helt OK. Ämnet Moderna språk och ämnet Modersmål är olika ämnen, även om "språket" är "detsamma"... t.ex franska.
    Men jag rekommenderar dig ändå att göra planering mot examensbevis med SYVkomvux i den kommunen där du är folkbokförd; detta för att det är på komvux i din kommun som du kommer begära få ut ditt examensbevis. Det finns många obligatoriska kurser som alla måste finnas med i examensbeviset.
    Att du gör prövningar i andra kommuner, ej i den kommunen där du är folkbokförd, spelar i detta fallet ingen roll; du får ta in prövningsbetygen i ditt examensbevis från komvux, oavsett vilken kommun du gjorde prövningar i. Men, som jag redan skrev ovan, rekommenderar vi alltid att samråda med personal på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare