Hej Mehdi,
    så här ser reglerna ut - enligt info på Universitets- och Högskolerådets hemsida: uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/slutbetyg-fore-2010/sarskild-behorighet-pa-annat-satt

    Fysik A/Fy 1a eller 1b1 + 1b2

    Den som har gått något av programmen..
    Elprogrammet, Energiprogrammet, Fordonsprogrammet eller Industriprogrammet med godkänt betyg i kurserna Ellära A, Ellära B och Elektronik grundkurs

    har behörighet i Fysik A/Fy1a eller 1b1 + 1b2
    _______________________

    Kemi A/Ke 1

    Den som har gått något av programmen...

        Industriprogrammet med godkänt betyg i kurserna Kemi - process A och Kemi - process B
        Energiprogrammet med godkänt betyg i kursen Energi B

    har behörighet i Kemi A/Kemi1.

    ___________________________
    Att tolka reglerna vad gäller om man är behörig eller inte - bli upp till Antagningsgruppen på respektive lärosäte, om ngt. är oklart... Antagningsgruppen på högskola/universitet dit man söker kan också, ibland, bevilja dispens eller bedöma någon som behörig på "andra meriter" (dock händer det rätt sällan).
    ***
    Mitt råd blir att du
    - antingen chansar, söker och då får svar från Antagning.se när de har gjort behörighetsprövning av din ansökan
    eller
    - tar dina betyg till SYV på komvux för att på förhand försöka reda ut om du behöver läsa fysik1a och/eller kemi 1.
    ***
    Ännu en fundering:
    kanske skadar det inte att repetera lite och läsa kemi 1 och fysik 1a på komvux ändå (med djupare kunskaper blir det sedan lättare att klara av en högskoleutbildning).

    Och sist, men inte "minst": intressanta för dig utbildningar kan finnas även inom yrkeshögskola där det ofta krävs lägre behörighet, kika gärna på www.yhguiden.se