Hannes
    Hej jag går nu andra året på gymnasiet och har läst klart kurserna tyska 3 och 4. Detta ska ge mig 1.5 extra meritpoäng. Jag undrar då hur mina betyg ligger till kontra mina mål och skulle vilja veta när dessa meritpoäng läggs till i jämförelsetalet. Är det när jag avslutat kurserna så att jag redan har fått dom eller läggs de till sista året?

    1 Svar

    Kristoffer SYV på FrågaSYV

    Hej Hannes,

    det funkar så att i slutet av årskurs 3 på gymnasiet så får du - förhoppningsvis - Examensbevis. De som ej uppnår kraven får ut Studiebevis. Studiebevis kan kompletteras upp till examensbevis; det gör man på komvux.

    I Examensbeviset är det kurserna med tillhörande betyg som är "uppradade". Inga jämförelsetal eller meritpoäng eller meritvärde står i examensbeviset; detta pga Meritvärde på exakt samma betyg kan vara Olika, beroende på vilken högskoleutbildning du söker till.
    En siffra, som du kommer konkurrera med om plats på en svensk högskoleutbildning (Meritvärde) kommer Antagning.se räkna ut - till varje alternativ som du söker till högskola/universitet.

    Exempel:

    du söker några utbildningar där moderna språk ej krävs för särskild behörighet
    och så söker du samtidigt även Ämneslärarprogrammet där behörighet att undervisa i det språket som du har betyg i, från gymnasiet, ingår - vi kan säga ex. Franska 3 (om sökande vill bli lärare i franska); då blir meritvärde till alternativet "ämneslärarprogrammet" - 0.5 lägre (detta pga man ej får meritpoäng för kurser som krävs för Särskild behörighet till just den utbildningen), men till de andra alternativen där franska 3 ej krävs, får du + 0.5 i merit för den kursen.

    Alltså, meritvärde på exakt samma betyg kan vara olika, om det är Olika särskild behörighet som högskoleutb.kräver;
    sedan finns det också några utbildningar i Sverige som ej accepterar meritpoängen, över huvudet taget - de privata lärosätena som Handels Högskolan i Sthm och Chalmers i Göteborg.

    Så, man "får inte" några meritpoäng för all framtid och till alla utbildningar; utan antagning.se tar fram meritvärde till varje alternativ som du söker till - separat och de får du veta (separat till varje högskolealternativ) när du gjort ansökan till högskola/universitet i Sverige och sett till att antagning.se fick tillgång till ditt Examensbevis.

    Utan examensbevis är du inte behörig söka till högskoleutb. i Sverige. Oavsett, hur höga betyg man har, "befattas" inte Antagning.se med betygen, om man inte är Behörig. Utan man får svar OBEHÖRIG. Att på förhand, innan man har alla betygen klara räkna ut sina Jämförelsetal och Meritpoängen, finns det ingen större mening med.
    Exempel:
    en elev hade höga betyg men i slutet av årskurs 3 missade komma till nationella provet i Svenska 3 och sedan också till omprovet och fick därför F i Svenska 3 och med det uppfyllde inte kraven för examensbevis; & fick då ett Studiebevis. på Komvux kompletterade hen med Svenska 3 och fick högt betyg i den kursen, men förlorade betyg i Idrott och hälsa 1 (detta pga den ej kan ingå i examensbevis från komvux). På så sätt fick eleven lägre jämförelsetal än förväntat var, och fick prövas i BII, kompletteringsgruppen därför att hen kompletterade på komvux.

    Exempel - ovan  - visar på att mycket kan hända ... innan man är behörig söka till högskola.

    Kristoffer