Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    så länge en gymnasieskola kan ta in fler elever i årskurs 1 så bör de som står i RESERV tas in. Om alla reserver tog slut men det ändå finns möjlighet att anta någon elev efter det, så får skolan ta in en behörig elev även om hen hade lägre betygspoäng i sitt slutbetyg från grundskolan än vad antagningsgränsen visade.
    Vad gäller att du ångrar ditt val... så råder jag dig "ge det en chans" på den skolan du har börjat läsa. Det är ganska stort "hopp" från grundskola till gymnasiet: mycket är annorlunda och den stora skillnaden, oavsett vilken gymnasieskola man började läsa på, kan upplevas som att man "inte trivs". Gå prata med kuratorn på din nya skola om hur det känns att vara gymnasieelev, det kan hjälpa. Givetvis får du se dig omkring ang.möjlighet att byta till en annan skola eller en annan utbildning på samma skola, men min erfarenhet är att det är inte sällan så att en elev som har bytt skola eller program i början av läsåret ångrar sig igen och vill sedan byta tillbaka (men det är då kanske är för sent att byta tillbaka - den plats du har nu, om du lämnar den platsen, går till en annan elev, från RESERV men även om ingen elev blir antagen på din plats, så kommer inte gymnasieskola - i alla fall med stor sannolikhet - att ta in någon elev senare än sista veckan i september, kan t o m bli stopp i antagningen redan i mitten av september).
    Det du kan göra är att ta kontakt med gymnasieantagningskansliet och fråga vad det finns tomma/lediga platser på de utbildningar som du är intresserad av - att du ställer en sådan fråga betyder inte att du kommer att byta men du kan skaffa dig information om dina realistiska möjligheter (som situationen ser nu) - "problemet" är dock att situationen kan förändras ganska mycket på kort tid.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare