Elsamedfrågor

    Jag vill göra prövning i fysik1a och spanska 3 för att höja min merit, för att kunna söka till juristprogrammet i uppsala till vårterminen 2025. Prövningarna i västerås görs v,41-44 (7okt- 3november) jag planerat göra under v 41 och 42 (7okt- 20okt). Anmälningen är öppen inför vårterminen 15sep - 16 okt. Betygen kmr ju inte hunnit blivit rättade tills dess från prövningarna. Ska jag söka då utan dem och komplettera mina betyg efter. Det står på uppsalas hemsida att sista kompletteringsdagen är 1 dec. Jag vill bara kolla då det kmr funka för mig då och att detta inte är något slags undantag.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Jo, det är väldigt många sökande som gör anmälan till svenska högskole-universitetsutbildningar innan de uppnådde behörighet, t.ex gör alla gymnasieelever det när de går i årskurs 3 och måste göra anmälan på www.antagning.se senast 15 april men de får ju ut sina examensbevis tidigast sista veckan i maj, ofta senare, t.ex så sent som i mitten av juni;
    sista dag för komplettering av universitetsansökan till VT-25 blir, enligt information på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/#v-rterminen-2025 den 2 december 2024. Det kan hända att prövningsbetygen dyker upp på din inloggning på www.antagning.se "av sig självt" (via betygsdatabasen BEDA) men det är ditt ansvar att kontrollera att alla betyg du vill åberopa ihop med din ansökan är Antagning.se tillhanda senast sista dag för komplettering; du kan själv ladda upp betygen från Originalhandlingen på www.antagning.se
    OBS! de som inte är gymnasieelever är inte (vad gäller prövningar) "bundna" till den kommunen där de är folkbokförda eller där de bor; de får göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika svenska städer/kommuner. Allmän information om prövningar kan du läsa på fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare