Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Någon som har tips för gymnasiearbete för inriktning teknikvetenskap?
4Poäng
Nora
Jag går Teknik teknik andra året nu men har hört lite att vi kanske måste bestämma vad vi ska göra för gymnasiearbete redan den här terminen. Vet inte om detta är sant men en lärare sa något liknande.
I vilket fall så vet jag inte vad jag ska göra, vi får göra ett UF-företag som gymnasiearbete om vi vill - det skulle vara kul. Men det är så svårt att koppla till matten och fysiken som är mer fokus på inriktningen.
När jag kollade på skolverkets hemsida så hade de bara exempel på arbeten för de andra inriktningarna på teknikprogrammet, lite underligt.
Bra Nora att du är ute i god tid och funderar redan nu på temat för Gymnasiearbete som du ska göra nästa år.
Bra att du kollade på Skolverkets hemsida - där är det, så vitt jag minns, finns två exempel på Gymnasiearbete på två olika inriktningar på Teknikprogrammet, men det är bara exempel. Kika på dem i alla fall, även om det är "fel inriktning", det är ju ändå "rätt program". :)
Ett tips är att du även kikar lite extra i läroböckerna i "de tekniska ämnena" som du läser nu, och hittar ngt. som du tycker är värt att utforska lite mer eller sammanställa - det kanske finns olika teorier om ngt. tekniskt fenomen och ingen vet kanske riktigt vad som är rätt, men du kan presentera alla dem och säga vad du tycker är rätt och varför. Dina lärare kan också ge bra tips, har du frågat dem.
Jag tycker att det skulle vara intressant att "gissa" vem nästa Nobelpristagare i Fysik eller Matematik blir. Om du berättar om de forskare som du tror kan få Nobelpriset nästa gång och argmenterar för varför du tycker deras forskning är värd Nobelpriset - är det ett gymnasiearbete som jag personligen skulle vilja läsa.
Ett annat förslag är om du utforskar skillnaden mellan "Kemisk fysik" och "Fysisk kemi" som är två naturvetenskapliga inriktningar. Fråga inte mig vad skillnaden är, för jag vet inte alls... :) Eller om du hittar några andra "närliggande" områden inom Fysik, Kemi eller Matematik och förklarar vad likheter och skillnader är.
Ännu ett förslag är att du berättar vad du vill uppfinna - någon produkt (teknisk "manik") och varför den behövs och hur man ska gå tillväga för att uppfinna den.
Flera förslag:
a) få fram vad det är man inte läser inom Fysik, Kemi och/eller Matte på gymnasiet men borde läsa. Uppfinn en ny gymnasiekurs: skriv mål, betygskriterier och innehåll för den kursen, hitta på namn och bedöm om det är en 50 poängskurs eller 100 eller 150 poängskurs (dvs hur många undervisningstimmar krävs för att klara den "framtida" teknikkursen). Dagens gymnasiekurser är de flesta på 100 poäng men fysik 1a är på 150 poäng;
b) berätta om de existerande teorier om hur Universum kommer att utvecklas och "avslutas" - när blir det slut och vad kommer att finnas kvar. Det finns idag flera olika teorier - och du skulle kunna presentera alla dem och förklara vilken du tror är rätt och varför du tror det. Om du har något annat förslag (egen teori) på hur det kommer att gå - är det i så fall ännu bättre;
c) beräkna hur stor sannolikheten är att det finns liv i Universum (förutom på Jorden, förstås :) och hur stor sannolikhet är att mänskligheten kommer att träffa andra tänkande varelser från andra planeter - teorier kring det (redovisa dem, välja den du tror på mest och förklara varför du tror på den teorin) och återigen - om du har en egen teori och kan argumentera varför du tror du har mer rätt i det du påstår - är det ännu mycket bättre.
SYV är inte lärare och kan inte bestämma vad ditt gymnasiearbete ska handla om.
Du måste få temat godkänt av din handledare (på förhand, innan du börjar skriva). Du kan också skriva Gymnasiearbete i grupp men bedömning kommer ändå göras för varje elev separat (man kan inte bli godkänd i grupp).
Hoppas något av mina förslag blir till hjälp för dig på något sätt, kanske får du en egen idé utifrån ett av mina förslag!
Hejsan! jag vill ge dig tips angående tema för GA, gymnasiearbete.
Mitt tips går ut på att undersöka möjlighet att samverka med något företag (förslagsvis - ett lokalt företag), dvs att du gör ett riktigt, men inte alltför stort, konkretprojekt där du löser ett problem eller bidrar till att lösa ett problem (så lägger normalt en skola inom Teknikcollege upp gymnasiearbeten). Vad Gymnasiearbete kan handla om i så fall? GA (gymnasiearbete) kan t.ex handla om att optimera mindre produktionsflöden, Cad-rita/konstruera... eller ngt annat som företaget har behov av att genomföra, förbättra eller undersöka möjligheter kring.
Rent konkret så bör du ta kontakt med några företag (t.ex skicka epost till dem, där du presenterar dig och förklarar att du vill genomföra ditt gymnasiearbete genom att hjälpa dem att lösa ett konkret problem), sedan får du se vad de svarar. Om du får positiva svar från flera olika företag, boka Studiebesök till alla dem och efter det kan du bestämma vilket av de företagen som du vill samarbeta med kring ditt gymnasiearbete.
Lycka till med ditt gymnasiearbete och med dina övriga studier!
ANNA
Frågor och svar taggade med 'det är lärarens kompetens att sätta betyg' (7 st.)
Hej! Hej! Jag läser just nu tyska 3 på komvux och har en fråga angående betyget. Jag har tagit gymnasieexamen och undrar visst kan jag få högre betyg än e i tyska? Min lärare var lite tveksam då jag har tagit gymnasieexamen. Dock tog jag...
Anna: :
Hej Oscar!Du bör i slutet av kursen få det betyget som motsvarar dina kunskaper. Om du uppnår hög kunskapsnivå bör du få A som betyg i kursen. Att du tidigare har tagit ut examensbevis... Läs hela svaret
Vad händer om man missar/ får F på nationella provet i svenska 1 i gymnasiet? Får man F i slutbetyg då också?
Mikael: :
Hej Frida,det är upp till läraren att sätta ett betyg. Läraren gör en sammantagen bedömning av elevens prestationer under hela kursen, men NP är en mycket viktig och stor "pusselbit". Ofta... Läs hela svaret
Hej! Jag genomförde en prövning i en kurs, där jag anser att läraren inte bedömd mig rättvist. Vilka möjligheter finns det vid en prövning att få sitt betyg omprövad?
Mikael: :
Hej Perie,att ändra ett redan satt betyg, oavsett om det är i slutet av en läst kurs eller ett betyg som du fått genom en prövning är mycket svårt. Lärarens bedömning och det... Läs hela svaret
Hej För några dagar sedan tog jag studenten och samtidigt fick jag mina slutgiltiga betyg på min utbildning. Dagen efter märkte jag något som jag anser är ett felaktig betyg. I en kurs fick jag C i slutbetyg fastän jag har haft flera dialoger under kursen...
Julia: :
Hej Jamie,kan du på något sätt bevisa vad läraren har sagt till dig? Om hans/hennes ord kommer stå mot ditt (vi befarar att läraren påstår att hen har sagt att du ligger på... Läs hela svaret
Jag känner mig väldigt orättvist behandlat av min fysik och matte lärare. Jag fick nämligen chansen att höja mitt betyg genom ett kompletterande slutprov i båda ämnen och jag är helt säker att jag skrev på A nivå dock säger...
Anna: :
Hej!Jag förstår att du är känner dig illa (orättvist) behandlad. Men vet faktiskt inte vad vi på FRåGA SYV kan hjälpa till med. Du får givetvis önska att... Läs hela svaret
Hej, Jag är går i tredje året i teknikprogrammet och jag försöker höja min meritvärde så mycket som möjligt. I början av året valde jag att lästa matte 4 som är inte ett obligatorisk kurs för min program. Men nu...
Anna: :
Hej Amar,när det är ca 2 veckor kvar av kursen som du läste under ganska lång tid (kanske i 2 terminer eller i alla fall i en termin) så har läraren redan underlag för att... Läs hela svaret
Hej!
Jag går i första året i gymnasiet och jag stora svårigheter med simning, jag klarade klädsim momenten men klarade inte att ta upp dockan i vattnet och bogsera tillbaka den. Kommer detta gör så jag inte bli godkänd i idrotten eller bara inte behörig att nå dem högre betygen?
Anna: :
Hej Abdul,
det är Lärarens kompetens att sätta betyg. Läraren sätter betyg på HELA KURSEN - i idrott och hälsa, inte på enskilda moment som ingår i... Läs hela svaret