Perie

    Hej! Jag genomförde en prövning i en kurs, där jag anser att läraren inte bedömd mig rättvist. Vilka möjligheter finns det vid en prövning att få sitt betyg omprövad?

    • SYV-besökare : Så här svarar Prövningsenheten i Göteborg: "Betygssättning är en myndighetsutövning och det går inte att överklaga ett betyg oavsett om betyget satts vid en prövning eller inom undervisning."

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Perie,
    att ändra ett redan satt betyg, oavsett om det är i slutet av en läst kurs eller ett betyg som du fått genom en prövning är mycket svårt. Lärarens bedömning och det betyget som hen satt (givit dig) brukar stå fast i allra de flesta fallen. Du kan begära information om hur du överklagar ett prövningsbetyg där du anmälde dig till en prövning. Att betyget blir högt har jag tyvärr väldigt liten förhoppning om. Jag tror du vinner mer på att lägga tid på att läsa mer, förbereda dig ännu bättre och göra prövning i samma kurs ännu en gång. Som icke-gymnasieelev har du rätt att göra prövningar i hela Sverige. Du kan anmäla dig till prövningen i samma kurs i en annan kommun.
    Du kan också ringa skolverket och fråga om vad "juridiken" kring överklagande av prövningsbetyg säger. Skolverket har ett antal jurister anställda som är specialister på Skol-juridiska frågor. Tel.nr till skolverkets upplysningstjänst är 08-52733200.
    Du får gärna höra av dig och berätta vad du fick för svar från det stället där du anmälde dig till prövningen (det kan vara komvux, prövningsenheten eller en privat utbildningsanordnare) och vad du fick för svar från skolverket. Du får också mycket gärna höra av dig med informationen om ditt betyg blir ändrat. FRåGA SYV vill också lära sig mera och vi är tacksamma till alla som hjälper oss med det! Lycka till!