SYV

    Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT. Uppskattade det till 230 meritvärde. Detta är inget som är säkert men säger ganska mycket om att eleven har höga ambitioner trots lite tid i Sverige. Hjälp mig förstå det mest gynnsamma alternativ för denna elev. OM eleven inte lyckas få ett E i Sv - vilken av IM inriktningarna är mest lämpat? Mitt resonemang är att just denna elev hade blivit oerhört demotiverad på språkintro. Ind alternativ kan det vara något? Där kan man ju läsa gy ämnen som man sedan kan tillgodogöra sig när man börjar på det nationella programmet. Men hur funkar detta rent praktiskt när eleven egentligen ska ha det ämnet hen redan har klarat av, vad gör hen då? Håltimme? Kan den tiden bytas ut med ett annat ämne? Tacksam för tips. Vänliga hälsningar

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, 

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får godkänt i SAS ”med nöd och näppe ” så kanske det blir en ”björntjänst” då eleven kommer inte förstå ämnena på djupet pga bristande svenska ...

    Kan hen bra engelska? IB i så fall? 
    Individ. Alternativ är det rektor som fattar beslut om; egentligen är det utb för några mycket speciella fall: t.ex när eleven lider av grav depression eller om det förekommer svåra sociala omständigheter i kombination med grav dyslexi och eller dyskalkyli. Platserna på indiv.alt är mycket dyra pga stor personaltäthet och elever kan kombinera studier på olika nivåer med praktik och även individuell undervisning med speciallärare kan ingå. Studieplan på IA utformas individuellt för varje elev. 
    Prata med rektorn på IA, men jag tror inte att just den eleven kommer skrivas in där. 
    Och ännu ett alternativ är Yrkesintro. 
    Språkintro har olika elever och många av dem är jätteduktiga och ambitiösa!

    Studie- och yrkesvägledare
    Daniel SYV

    Hejsan,
    jag har tidigare jobbar som SYV på IM och bl.a hade elever på Individuellt alternativ; Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - vad jag kan berätta av de personliga erfarenheter, så hade vi följande elever inskrivna på den utbildningen /några av dem var till och med Behöriga till nationella program och t o m påbörjade läsa på de nationella programmen men det gick inte vidare bra där, så beslut fattades av utbildningsförvaltningen i samråd med kurator och skolläkare att skriva in dem på Individ.alternativ i stället/:
    - en elev med svår socialfobi; hen fick hemundervisning och kom till skolan en till 2 ggr/vecka i sällskap med sin vårdnadshavare för att ha en individuellt lektion med en lärare, alltså satt de på lektioner 3 personer: eleven, läraren och elevens vårdnadshavare - den eleven träffade, så vitt jag vet, inga andra elever, över huvudet taget;
    - en annan elev med bipolär diagnos men som vägrade ta mediciner (eller glömde... ); när hen tog medicinerna gick hen till skolan men annars så "försvann" hen i månader... och förklaringen vi fick var att hen kände sig frisk och tyckte därför medicinera inte behövdes; men hamnade sen i djup depression...
    - en tredje elev med svår "torgskräck" och tvångstankar;
    - en fjärde elev som kom in på ett nationellt program (högskoleförberedande) men så var hen så känslig att hen kände sig kränkt så fort ngn tittade åt hens håll... de elever som hälsade upplevde hen hälsade på fel sätt; och de som inte hälsade - föräktade henom, tyckte hen... så hen var väldigt ledsen hela tiden och det kändes som om ingen annan person kunde göra rätt mot henom... kurator och rektor kom då fram till att hen skulle gå i en väldigt liten grupp på Individ.alternativ 2-3 halvdagar i veckan och resten - testa praktik på olika ställen... man fick byta praktikplats typ varje vecka för hen kände sig kränkt där också.
    _________
    Så, utifrån de erfarenheter jag har som SYV på IM, så känns det inte som att Individ.alternativ skulle vara rätt utbildning för den eleven som du skriver om i din fråga.
    Jag håller, för övrigt, men Milla SYV om att det på språkintro finns många olika sorters elever: många av de med höga ambitioner och som kan väldigt mycket inom alla ämnen, förutom svenska (och ibland halkar även engelskan efter...) men inom andra ämnen kan de flesta eleverna rätt så mycket och kämpar för att snabbt lära sig svenska och läsa vidare.

    Gör studiebesök med "din elev" på Språkintro! Kanske t o m boka "skuggning" på språkintro... nu blir det inte exakt samma elever nästa år på språkintro; men ta kanske kontakt med andra syvar på grundskolorna i samma kommun - så får ni se vilka elever som ni har på de olika grundskolorna som kanske passar till Språkintro.....

    Hälsningar
    D:

    • : Tack snälla. Bra information som ger en förståelse för hur ett ind alt program kan anpassas utifrån diverse problematik. Tack!

    Frågor och svar taggade med 'simning' (6 st.)

    • Abdul

      Behöver man klara simmning för att bli godkänd i Idrotten?

      Hej! Jag går i första året i gymnasiet och jag stora svårigheter med simning, jag klarade klädsim momenten men klarade inte att ta upp dockan i vattnet och bogsera tillbaka den. Kommer detta gör så jag inte bli godkänd i idrotten eller bara inte behörig att nå dem högre betygen?

      Anna: : Hej Abdul, det är Lärarens kompetens att sätta betyg. Läraren sätter betyg på HELA KURSEN - i idrott och hälsa, inte på enskilda moment som ingår i... Läs hela svaret
    • Ruimin

      Kan jag söka till gymnasiet?

      jag är 18 nu och jag kom till sverige förr året. Jag läser Im nu och jag fick inte godkänt i läsförståelse , skrivning och simning ,men jag fick bra betyg i alla ämnen utan svenska och idrott.Det här året är sista år...

      Anna: : Hej Ruimin, utan godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan kan man tyvärr inte komma in på gymnasiets nationella program; betyget... Läs hela svaret
    • Philip

      Livräddning i idrott?

      Hej! Jag går i naturvetenskapsprogrammet år 1 och nästa vecka ska jag och min klass simma (livräddning). Jag kan simma, men jag vet inte hur man dyker och ingår det inte en docka som ligger på botten och man ska dyka för att hämta den? Jag har försökt i 9:an att göra det men det gick bara inte....

      Julia: : Hej PhiIip, jag tycker du bör prata med kurator på din skoIa. Om du inte har möjIighet att prata med kurator, prata med din kIassIärare/mentor. Jag tycker också att det är inte feI att du berättar... Läs hela svaret
    • Rema

      idrott och hälsa kurs?

      Hej! Nu går jag i naturprogrammet och har problem med idrotten, jag går till vanliga lektioner och alla andra aktiviteter men skolkar bara från simningen för att jag hatar det. min fråga är att om gör det som sa men bara går inte till simningen, vad det har för konsekvenser och inflytande på...

      Anna: : Hej Rim, Det finns inte uttryckliga krav på kunskaper i simning i gymnasieskolans kurs Idrott och hälsa 1. Däremot finns det kunskapskrav på åtgärder vid nödsituationer vid drunkningstillbud. Det... Läs hela svaret
    • Mirre

      Problem med simning på idrotten, kommer dwtta bli hiner i gymnasiet?

      Hej ! Jag går sista året på högstadiet och ska vilken dag som helst ansöka till gymnasiet. Men det är så att jag har en slags fobi, om vi nu kan kalla det så. Varje gång jag simmar får jag kramp nästan varje gång och även om jag stretchar och försöker så får jag panik om jag är i vattnet längre...

      Lena: : Hejsan, oj vad jobbigt! Förstår att du blir orolig. Men det värsta som kan hända är att du får F i idrott och eftersom godkänt i Idrott inte är ett krav på gymnasiet så kanske inte det... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga