Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT. Uppskattade det till 230 meritvärde. Detta är inget som är säkert men säger ganska mycket om att eleven har höga ambitioner trots lite tid i Sverige. Hjälp mig förstå det mest gynnsamma alternativ för denna elev. OM eleven inte lyckas få ett E i Sv - vilken av IM inriktningarna är mest lämpat? Mitt resonemang är att just denna elev hade blivit oerhört demotiverad på språkintro. Ind alternativ kan det vara något? Där kan man ju läsa gy ämnen som man sedan kan tillgodogöra sig när man börjar på det nationella programmet. Men hur funkar detta rent praktiskt när eleven egentligen ska ha det ämnet hen redan har klarat av, vad gör hen då? Håltimme? Kan den tiden bytas ut med ett annat ämne? Tacksam för tips. Vänliga hälsningar
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32132 frågor besvarade.
Nyanländ, duktig i skolan- vad är bäst för mig?
2 Svar
Hej,
https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får godkänt i SAS ”med nöd och näppe ” så kanske det blir en ”björntjänst” då eleven kommer inte förstå ämnena på djupet pga bristande svenska ...
Kan hen bra engelska? IB i så fall?
Individ. Alternativ är det rektor som fattar beslut om; egentligen är det utb för några mycket speciella fall: t.ex när eleven lider av grav depression eller om det förekommer svåra sociala omständigheter i kombination med grav dyslexi och eller dyskalkyli. Platserna på indiv.alt är mycket dyra pga stor personaltäthet och elever kan kombinera studier på olika nivåer med praktik och även individuell undervisning med speciallärare kan ingå. Studieplan på IA utformas individuellt för varje elev.
Prata med rektorn på IA, men jag tror inte att just den eleven kommer skrivas in där.
Och ännu ett alternativ är Yrkesintro.
Språkintro har olika elever och många av dem är jätteduktiga och ambitiösa!
Hejsan,
jag har tidigare jobbar som SYV på IM och bl.a hade elever på Individuellt alternativ; Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - vad jag kan berätta av de personliga erfarenheter, så hade vi följande elever inskrivna på den utbildningen /några av dem var till och med Behöriga till nationella program och t o m påbörjade läsa på de nationella programmen men det gick inte vidare bra där, så beslut fattades av utbildningsförvaltningen i samråd med kurator och skolläkare att skriva in dem på Individ.alternativ i stället/:
- en elev med svår socialfobi; hen fick hemundervisning och kom till skolan en till 2 ggr/vecka i sällskap med sin vårdnadshavare för att ha en individuellt lektion med en lärare, alltså satt de på lektioner 3 personer: eleven, läraren och elevens vårdnadshavare - den eleven träffade, så vitt jag vet, inga andra elever, över huvudet taget;
- en annan elev med bipolär diagnos men som vägrade ta mediciner (eller glömde... ); när hen tog medicinerna gick hen till skolan men annars så "försvann" hen i månader... och förklaringen vi fick var att hen kände sig frisk och tyckte därför medicinera inte behövdes; men hamnade sen i djup depression...
- en tredje elev med svår "torgskräck" och tvångstankar;
- en fjärde elev som kom in på ett nationellt program (högskoleförberedande) men så var hen så känslig att hen kände sig kränkt så fort ngn tittade åt hens håll... de elever som hälsade upplevde hen hälsade på fel sätt; och de som inte hälsade - föräktade henom, tyckte hen... så hen var väldigt ledsen hela tiden och det kändes som om ingen annan person kunde göra rätt mot henom... kurator och rektor kom då fram till att hen skulle gå i en väldigt liten grupp på Individ.alternativ 2-3 halvdagar i veckan och resten - testa praktik på olika ställen... man fick byta praktikplats typ varje vecka för hen kände sig kränkt där också.
_________
Så, utifrån de erfarenheter jag har som SYV på IM, så känns det inte som att Individ.alternativ skulle vara rätt utbildning för den eleven som du skriver om i din fråga.
Jag håller, för övrigt, men Milla SYV om att det på språkintro finns många olika sorters elever: många av de med höga ambitioner och som kan väldigt mycket inom alla ämnen, förutom svenska (och ibland halkar även engelskan efter...) men inom andra ämnen kan de flesta eleverna rätt så mycket och kämpar för att snabbt lära sig svenska och läsa vidare.
Gör studiebesök med "din elev" på Språkintro! Kanske t o m boka "skuggning" på språkintro... nu blir det inte exakt samma elever nästa år på språkintro; men ta kanske kontakt med andra syvar på grundskolorna i samma kommun - så får ni se vilka elever som ni har på de olika grundskolorna som kanske passar till Språkintro.....
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'upplysningstjänst' (7 st.)
-
Felaktigt gymnasiebetyg?
Hej För några dagar sedan tog jag studenten och samtidigt fick jag mina slutgiltiga betyg på min utbildning. Dagen efter märkte jag något som jag anser är ett felaktig betyg. I en kurs fick jag C i slutbetyg fastän jag har haft flera dialoger under kursen...
Hej Jamie,kan du på något sätt bevisa vad läraren har sagt till dig? Om hans/hennes ord kommer stå mot ditt (vi befarar att läraren påstår att hen har sagt att du ligger på... Läs hela svaret -
600 poäng för att ta sig vidare till 2’an?
Hej! Är det så att olika gymnasieskolor har olika regler? Eller har alla gymnasieskolor samma regler? Det är nämligen så att min rektor säger att man behöver 600 poäng för att ta sig vidare till 2’an samt att man inte kan gå vidare...
Hej Hanna,du får gärna vända din fråga till Skolverkets upplysingstjänst, tel.nr 08-527 332 00 - det är en fråga som vi på FRåGA SYV inte kan ge något "juridiskt svar" på. -
Vem bestämmer vilket språkval eleven ska ha?
Hej! Min dotter går i 7:an och har läst spanska sen 6:an. Hon har tyckt att det har varit ganska jobbigt från början, men kämpat på. Nu har hon E, trots att hon lägger mycket tid och ork på läxor och att plugga glosor etc. Sen en tid tillbaka...
Hej Elin,vi har haft den frågan "på tapeterna" flera ggr. Alltså liknande situationer - att elever på grundskolan vill, av olika anledningar inte läsa Moderna språk,... Läs hela svaret -
Rättigheter för en 16 åring?
Har man rätt att gå i vilket gymnasium man vill när man är 16 år utan föräldrars tillstånd?
Hej Torbjörn,var man BOR som icke-myndig (under 18 år) är det upp till vårdnadshavare, men var man studerar (om eleven kan dagligen pendla från den adressen där vårdnadshavare... Läs hela svaret -
Är friskolor skyldig att ta in elever som flyttade nyss till kommunen?
Hej! Jag flyttade till min nya hemkommun för några månader sen. Jag gick ett år på Naturprogrammet på mitt gammal skola men jag skulle gå om beroende på medicinska orsaker. Det finns bara en skola som har Natur i min nya stad och det är en...
hej Simona!Du ställer en svår fråga: det är skolJURIDISK fråga inte studievägledningsfråga. Det är egentligen en Jurist som bör svara. Jag... Läs hela svaret -
höja grundskolebetyg med en prövning?
Hej, Kan man höja sina betyg från årskurs 9 med en prövning i vissa ämnen? Min son pluggar ett gymnasieår utomlands och ska sedan söka in på ett svenskt gymnasium i årskurs 1. Efter utlandsåret kommer han var bättre på matte...
Hej Nora,det är en intressant men också lite svår fråga du ställer...Ja, prövningar får man göra (i princip). Prövningsavgift har inte höjts på... Läs hela svaret -
Kan man bli nekad högskoleförberedande?
Hej jag går naturbruk på gymnasiet och har en kompis som tydligen inte får läsa högskoleförberedande för att hon har över 20% frånvaro. Ska det verkligen gå till så?
Hej Elin, så vitt vi vet så är det elevens rättighet att läsa de kurser som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier, dvs svenska eller SAS, svenska... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga