Lovisa

    Hej! Jag vet att jag kommer vilja läsa på någon utbildning i framtiden, men är inte helt säker på vilken utbildning jag vill gå. När jag gick på gymnasiet var jag inte motiverad till att få bra betyg då jag inte trodd att jag ville plugga vidare.. jag ansträngde mig inte så mycket utan fick g i dem flesta ämnen ibland mer. Nu skulle jag vilja höja mina betyg för att kunna ha fler möjligheter att kunna komma in på den utbildningen jag vill gå. Jag har tidigare läst till ämnen på distans för att få högskolebehörighet, det tyckte jag var super smidigt och passade mig perfekt! Som jag har förstått är det svårt att få tid till att göra prövningar för att höja redan befintliga betyg.. det jag undrar är om det skulle vara möjligt att läsa näst kommande kurs på distans för att få ett högre betyg, tex om jag har läst eng 6 så läser jag eng 7 på distans??? Högskoleprovet funkar inte riktigt för mig ..

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa;

    engelska 7 ger Meritpoäng, så det kommer höja ditt meritvärde och så är det jättebra att kunna mer engelska, oavsett vilken utbildning man söker eller vilket yrke man siktar på. Så, sök gärna läsa engelska 7; om komvux i din kommun kan erbjuda läsa eng 7 på distans, måste du få reda på komvux i din kommun.
    Eng 7 är en kurs som många vill läsa, så komvux försöka erbjuda den. Men det är samtidigt också lärarbrist. Sedan, hur högt just du blir prioriterad när du söker till komvux - är också en fråga som inte jag kan svara på. Om du redan nu har grundläggande behörighet till högskolestudier, så blir du inte högt prioriterad; och eng 7 krävs inte för behörighet till ngn högsoleutbildning, så det går inte att säga att du skulle t.ex behöva eng7 för behörighet... Men gör ansökan och vi hoppas du kommer in.
    Men genom att läsa eng 7 kommer du inte höja betyget i andra kurser.

    ****
    Du skriver att högskoleprovet funkar inte för dig. I så fall vill jag påtala en annan möjlighet: att söka till folkhögskolans Allmän kurs - och läsa mot Omdöme om Grundläggande behörighet. Högsta omdöme man kan få är 4.0 och du ska givetvis sikta på så högt omdöme som möjligt; med omdöme från en folkhögskola prövas man i BF-urvalet.

    Vänligen
    Julia

    • : Okej tack för snabbt svar! Tror du att det skulle vara möjligt att läsa flera kurser på det sättet? Eller finns det många kurser att läsa på distans? Har godkänt i dem flesta betyg nu men skulle vilja ha VG - MVG, är det försent att ” rätta till” i efterhand?
    • Julia : Det finns många kurser som man läsa på distans. Men komvux brukar inte ha resurser att erbjuda möjlighet till "konkurrenskomplettering": alltså, om du redan har godkänt betyg i en kurs blir du väldigt lågt prioriterad och troligtvis kommer få svar "platsbrist" på din ansökan. Varje utbildningsplats kostar pengar och komvux har begränsade resurser; men det är inte förbjudet att söka studier på komvux och ibland kan man också ha tur och få utbildningsplats, även om man redan har godkänt betyg i samma eller i en motsvarande kurs.
    • : Hur räknas betygen när man ska söka in på högskolan? Blir det ett medelvärde på alla betyg eller räknas bara ett visst antal tex de 10 bästa betygen? Kan man räkna bort dåliga betyg?
    • Anna : Meritvärde = Jämförelsetal + Meritpoängen; Om man inte har några meritp., blir meritvärde = Jämförelsetal och jämförelsetal är "snittet" på alla de betygen som måste räknas in. Vilka betyg som Måste räknas in? Här börjar det bli lite krångligt... De som har ett SLUTBETYG så räknas alla betygen in som finns i slutbetyget + om man i slutbetyget inte har de kurser som krävs för särskild behörighet då räknas även de betygen in som är utanför slutbetyget. ... Från avgång från gymnasiet år 2014 och senare läser eleverna mot Examensbevis; det är lite andra regler för dem som har Examensbevis.
    • : Jag gick ut 2014, vad är det som gäller då?
    • Anna : Kort svar: man kan inte "ta bort" "dåliga" betyg. vi rekommenderar att se till att Antagning.se har tillgång till ALLA dina gymnasiala betyg; Antagning.se räknar in de betygen som MÅSTE räknas in + av de betygen som Får räknas in endast de betygen som Höjer ditt meritvärde. Det är alltså helt ofarligt att visa alla sina gymnasiala betyg när man söker till högskola; det finns ingen anledning att försöka "dölja" ngt betyg för att om det betyget måste räknas in och antagning.se ej vet att du har det - då får du svar OBEHÖRIG och deltar inte i konkurrensen; och i fall du har ngt betyg som inte behöver men Kan räknas in - då räknas den in Endast om det blir till din fördel.
    • : Hur gör jag för att på bästa sätt höja mina betyg så här i efterhand? Tack för en jätte bra sida och alla bra svar
    • : .
    • Anna : Om har har icke-godkända betyg, kan man läsa kurserna på komvux (alltså höja från icke-godkänt betyg i samma eller i en motsvarande kurs). Om man har Godkända betyg men vill få högre betyg, så får man söka till komvux men får troligtvis platsBRIST- som svar och ej blir antagen. Det är i så fall prövningar man får se om man hittar var man kan anmäla sig till; till prövningar förbereder man sig genom självstudier, eller genom kurser man köper hos ngt utbildningsföretag eller med hjälp av en privat lärare. ... Ännu en chans att komma in på en högskoleutbildning har man genom Högskoleprovet.
    Läs alla kommentarer