Jack
    Hej!

    Jag vill söka till ett program på universitetet och har redan tagit studenten. Jag känner att jag vill höja mitt meritvärde och undrar om jag kan läsa matematik 4 (har redan läst 3b i gymnasiet) för att öka mitt merit? Programmet jag vill söker till kräver minst matematik 2. "Byter" jag ut då en av mina gymnasiekurser med matematik 4 om jag läser det i komvux för merit?

    Tack!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jack,
    om du skaffar dig godkänt betyg i matematik 4, då kommer (om du inte redan har max i merit) det att höja ditt meritvärde genom att betyget i matematik 4 räknas in (tillsammans med alla andra kurser - alltså, ingen kurs "försvinner" från ditt examensbevis) + att 0.5 plussas på (som "merit").
    Den totala höjningen av ditt meritvärde kan genom matte 4 bli både högre och lägre än + 0.5 (ju högre betyg du får i matte 4, desto högre blir ditt nya meritvärde).
    Läs gärna även info på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng
    Mvh
    L.

    Liselotte