Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Laila,
    Undersköterska är i Sverige ( i alla fall ännu - jan 2020 ) ett av de många icke-reglerade yrken: arbetsgivare får anställa precis vem de själva vill;och med vilken tidigare utbildning som helst...
    Däremot är Sjuksköterska - ett legitimationsyrke där 3-årig högskoleutbildning leder till examen (man måste komma in på sjuksköterskeprogrammet och ta examen i slutet av termin 6) och sedan söka legitimation hos Socialstyrelsen.
    Du kan få jobb som undersköterska eller som vårdbiträde eller som medarbetare inom hemtjänsten eller som personlig assistent med vilken utbildning som helst... i alla fall finns det inga centrala-generella bestämmelser; olika kommuner kan på lokal nivå bestämma att t.ex endast fastanställa de som har examen från Vård- och omsorgsprogrammet (eller "motsvarande utbildning") men vikariat eller "timmar vid behov" kan "vem som helst" få - inom de yrken... Med "vem som helst" menar jag att de som anställs kan ha viss utbilding ELLER relevant tidigare arbetslivserfarenhet ELLER rätt inställning och stor vilja och förmåga att läsa sig av sina kollegor... alltså, är helt upp till en arbetsgivare att avgöra vem som är rätt person för jobbet.

    Studie- och yrkesvägledare