Wilma

    Jag går nu en fristående kurs på universitet och jag känner att jag inte kan fortsätta studera på universitet på grund av personliga skäl. Istället har jag hittat en yrkesutbildning som jag vill gå. Hur gör man då? Kan jag hoppa av en kurs och fortfarande få bidrag från CSN om jag tar upp andra studier?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,
    du skriver att du "har hittat en yrkesutbildning" som du Vill gå. Men hur vet du att du får plats på den utbildningen? du kan söka andra utbildningar samtidigt som du går din nuvarande utbildning (du behöver alltså Inte hoppa av en utbildning för att söka andra utb.). Att man Söker till utbildning betyder tyvärr inte per automatik att man kommer in. Sök och se om du kommer in. När börjar yrkesutbildningen?
    Beslut om studiemedel får du från CSN. FRåGA Syv fattar inga beslut om studiemedel, men vi kan förklara de allmänna reglerna. Skillnader mellan studier på gymnasiet och på eftergymnasiala utbildningar är många och ganska stora. och detta gäller även frågor om studiestöd. På gymnasiet får man studiestöd från CSN bara pga den faktum att man bedriver studier, men på eftergymnasial nivå (t.ex på universitetet) så måste man uppvisa "tillfredsställande studieresultat" - för att få ett nytt positivt beslut om studiemedel.
    Om du hoppar av i mitten av en kurs och med det inte kan uppvisa några godkända högskolepoäng, kommer du få avslag på din nästa ansökan om studiemedel. Du ska då behöva skaffa tillräckligt antal godkända poäng innan du kan få studiemedel (framåt - alltså från den dagen du har bekräftat att du har uppfyllt "studieresultat").