Alice
    Hej! Jag har sökt socionomprogrammet på 12 olika stället alltså allt i från Helsingborg till Östersund. Jag har dock endast 17,5 i snitt men har ändå sökt ifall ifall. Men har jag någon chans tror du att komma in någonstans i Sverige för att jag sökt i princip överallt? Om inte på första hand men kanske andra hand? Hur har det varit tidigare år? Har sån ångest för att inte komma in någonstans och kan knappt sova för att det liksom är mitt dröm program. Men vad tror du? Kan det finnas någon möjlighet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alice!
    Du och jag kan titta på tidigare års antagningsstatistik, men det är hjälper tyvärr inte så mycket. Ännu är det ingen som vet vilka meriter dina konkurrenter har (sökande får komplettera t o m 21 juni 2022 och det är först efter det som blir känt vem hann bekräfta att hen är behörig och vilka nya betyg som höjer meritvärdena som har laddats upp).
    Du måste invänta antagningsbesked och se var du blir antagen eller, tyvärr, inte antagen någonstans. Jag hoppas att du blir antagen! FRåGA SYV håller tummarna för dig!
    Det är nu en månad kvar till sista kompletteringsdagen. Se om du skulle ev.hinna göra en prövning för att höja ditt meritvärde - dock är det mycket tveksamt att tiden skulle räcka till (det är extremt svårt att på endast en månad hinna hitta en prövning, anmäla sig, genomföra prövningen och även få ut betyget för att hinna ladda upp det på www.antagning.se). Realistiskt sett, är det för dig bara att vänta och hoppas.
    Om "olyckan är framme" och du inte blir antagen någonstans direkt, kommer du kunna stå i RESERV. Även här är det omöjligt att säga om du kommer från RESERV eller inte. I värsta fall får du försöka höja ditt meritvärde inför nästa antagningstillfälle och även göra högskoleprovet. Om du har resultat från högskoleprovet prövas du även i HP-urvalet. Om du har flera resultat från HP, är det det högre resultatet som gäller.
    Du får också gärna kika på några yrken som i olika grad "liknar" socionom; du kan kanske "fastna" för något annat yrke och ändra dig ang.att just socionomprogrammet är ditt drömprogram?
    Det skadar inte att "kasta ett öga" på många olika yrken, börja gärna med att titta på följande yrken:

    Begravningsrådgivare

    Beteendevetare

    Boendekoordinator

    Diakon

    Drogförebyggare

    Etableringslots

    Familjehemsförälder

    Frivårdsinspektör

    Fältarbetare

    Kriminalvårdare

    Kvalitets- och etikrådgivare

    Präst

    Psykologisk coach

    Samhällsplanerare

    Samhällsvetare

    Samhällsvägledare

    SIUS-konsulent

    Social brobyggare

    Socialadministratör

    Socialpedagog

    Studie- och yrkesvägledare, SYV

    Utredare på Försäkringskassan

    Studie- och yrkesvägledare