Hej Elaine,

    du undrar vad du kan plugga om du inte har "någon utbildning". Jag gissar på att du ändå har Grundskolekompetens, har gått utbildning motsvarande grundskolan, har du gjort det?

    Om du inte har gått på gymnasiet, kan du inte komma in på någon Eftergymnasial utbildning - det är alltså utbildningar på Gymnasial nivå eller utbildningar på Privata skolor som du kan komma in på. På privata skolor betalar man oftast själv för utbildning samtidigt som man inte har rätt till Studiemedel från CSN.

    I vilken del av Sverige bor du och/eller vilken del av Sverige vill du gå utbildning? Kan du specificera lite mer vad "inom skönhet" som du vill gå utbildning i?

    Bästa hälsninga och vi hörs! :)

    ANNA

    Kika gärna på shr.nu/shr-godkanda-utbildningar - vilka utbildningar är godkända av SHR, Sveriges Hudterapeuternas Riksorganisation.

    Man kan givetvis söka en utbildning som inte är godkänd av SHR, men man gör det i så fall på egen risk.

    Se även yrkespresentation hudterapeut >>

    • : Hej! ja det har jag. jag bor i stockholm. ort farsta och skulle vilja plugga inom skönhet, då menar jag om huden eller laser osv inte hår make up
    • Anna : Se på http://www.shr.nu/shr-godkanda-utbildningar - vilka utbildningar är godkända av Sveriges Hudterapeuternas Riksorganisation.
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    om du fyllde 19 år i år, har du fortfarande möjlighet att komma in i åk1 på en gymnasieskola. Kanske inriktning "övriga hantverk" på HV, Hantverksprogrammet - inriktning Stylist eller Hår- och make-up artist? som skulle passa dina intressen...

    Kika gärna på gymnasieskolornas presentationerna - några exempel på gymnasieskolor där Stylist-utbildning erbjuds:
    Odengymnasiet i Hägersten >> /Stockholms kommun/
    och

      Realgymnasiet i Sthm>>>> som har öppet hus den 3 maj 2018, kl.18.00 - och du får gärna besöka skolan då!
    -----

    Angående kurser inom skönhet på folkhögskolor.
    Det mest närliggande skulle kanske kan vara kurser inom hälsa.
    Kurser inom hälsa, på gymnasienivå, som kan ha lediga platser och startar i höst (2018) i Stockholm hittas här:  folkhogskola.nu/sok-kurser/halsa- >>

    Vänliga hälsningar
    Peter SYV

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick idag svar från Studieförbundet Medborgarskolan, var god läs nedan:

    Medborgarskolan har flera makeup utbildningar där vi inte kräver någon grundkompetens däremot sker all undervisning på svenska.
    Jag skickar en länk till dig med våra makeup och makeup/ hårstylist utbildningar ( denna har inget nytt startdatum ännu),
    Diplomutbildning; Makeup artist & Hårstylist Utbildningen ger dig en gedigen kunskap och erfarenhet inom områdena makeup och hår. Det gör dig attraktiv och anställningsbar i branschen eftersom du kan arbeta flexibelt med båda. Utbildningen riktar sig till dig som drömmer om att lägga makeup för reklam, photoshoots, bröllop, modevisningar etc. Vi ger dig en bred kunskap om innehåll, ekologi, färglära, tekniker och praktisk erfarenhet samt byggande av din portfolio. Ekonomi och marknadsföring är delar av utbildningen som är unika för just vår utbildning. Makeup artist-utbildningen är på 200 timmar och Hårstylist är 40 timmar. Med denna totalt 240 timmarsutbildningen ger dig en mycket gedigen utbildning som breddar dina chanser att lyckas i branschen.
    Intygskurs; Makeup artist Utbildningen för dig som drömmer om att lägga makeup för reklam, photoshoots, bröllop, modevisningar etc. Vi ger dig en bred kunskap om innehåll, ekologi, färglära, tekniker och praktisk erfarenhet samt byggande av portfolio. Kursen vänder sig till dig som främst är intresserad av att göra privatpersoner vackra men också till dig som vill börja din framtid som makeup artist på salong eller i butik. Inga förkunskaper krävs. 36 timmar.
    Klicka här för att läsa mera
    Har du mera frågor så är det bara att återkomma.

    Med vänlig hälsning

    KURSKOORDINATOR

    Medborgarskolan, Lidingö/Stockholm