Anna-Carin
    Hej!

    Om man har haft utökad engelska i högstadiet och väljer spanska i gymnasiet, ska man då läsa spanska 1 och skall gymnasieskolan automatisk tillgodose detta? Eller kan man "hamna" på spanska 3?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna-Carin,

    om eleven i grundskolan ej läst spanska - kan inte eleven läsa spanska 3 som är Tredje kurs i det språket; eleven bör börja med Nybörjarkurs - Spanska 1.
    Ang. Automatiskt tillgodose - så kan det funka Olika hos olika antagningskanslier. Förhoppningsvis uppmanas eleven vid ansökan till gymnasiet att välja både Språk och Nivå i språket - dvs Nybörjarkurs, Moderna språk 1 eller fortsättningskurs... Om inte - så borde gymnasieantagningen uppmärksamma att eleven ej i sitt Slutbetyg från Grundskolan har betyg i Spanska - och då är hen nybörjare i spanska och "placeras" i så fall på nivå 1, Spanska 1.
    Det är annars även Franska och Tyska som måste erbjudas på gymnasiet - på de programmen där Moderna språk läses som obligatoriska kurser. Så, eleven som ej på grundskolan läst moderna språk kan välja Franska 1, Tyska 1 eller Spanska 1. Det kan erbjudas ännu fler moderna språk att läsa - men det är frivilligt för gymnasiesklorna att erbjuda andra språk än de 3 ovan nämnda.
    Om du vill kika på listan över vilka Ovanliga språk som erbjuds på gymnasieskolorna - så finns den här >.

    Liselotte

    Vill påtala att det kan finnas Undantag;
    exempelvis kan eleven ha skaffat sig kunskaper utanför skolan - ex. genom att ha bott i "det landet" eller genom självstudier och om eleven i så fall själv Vill "hoppa på" en fortsättningskurs, kan eleven bli "satt" på en fortsättningskurs, även om hen ej har betyg i underliggande kurser. Ofta sker det i samråd med undervisande lärare som ger eleven någon sort Nivåbedömningstest och bedömer att eleven kan klara få godkänt betyg i en högre språkkurs. Det är alltså inte förbjudet att ta in elever på högre kurser utan att de har betyg i lägre/underliggande kurser.

    Blir eleven felplacerad - ex. i Spanska 3 när hen ej tidigare har läst spanska, borde det gå att justera på skolan, när läsåret börjar...

    • Liselotte : Går eleven Redan nu på gymnasiet? eller ska söka till gymnasiet till hösten 2019?
    • Liselotte : Det är Rektor som är ytterst ansvarig. Jag ser följande lösningar: läsa Tyska 1 eller Franska 1 eller ännu ett annat språk 1 om det erbjuds på skolan; om eleven har ett annat modersmål än Svenska kan hen läsa sitt Modersmål i stället för moderna språk & sista utvägen får bli att läraren bedriver undervisning i Spanska 1 och 3 samtidigt... - i samma klass.
    • Liselotte :

      Ännu en lösning kan vara att elevens gymnasieskola "skickar" eleven till en annan skola för just spanska 1-undervisning... Eleven har inte rätt att kräva att läsa en kurs på en annan skola, men det går att Föreslå eller Önska det.
      I vissa städer finns "gemensamma gymnasiet" då eleverna från olika gymnasieskolor samlas för att få undervisning i vissa ämnen, som t.ex kan vara språk. det är frivilligt för skolorna att skapa sådana lösningar... tyvärr kan inte eleven kräva att läsa på en annan skola än sin egen gymnasieskola.

    • : Tror att tanken är att din "sista utväg" är det man försöker göra på skolan. :) Ok, tack! Jag går vidare och tar kontakt med skolan, ville bara ha lite kött på benen innan.
    Läs alla kommentarer