Anton
    Hej! Är så grymt sugen på att börja jobba som en mäklare.
    Men sorligt nog så var inte jag den duktigaste i skolan då jag valde att hellre prata med vänner än att läsa inför proven osv.
    Jag har godkänt i alla ämnen men har inte de kurserna jag läser få de flesta hemsidor att jag behöver.. så som Matte C osv.
    Min fråga är då om det finns någon utbildning där man inte behöver några betyg (alltså betygen betyder inget) eller är det ett krav? Såg på Svensk Fastighetsförmedling att dom har en utbildning man kan ansöka om där betygen inte betyder något, men dom kräver tyvärr 7 års arbetserfarenhet. Jag är tyvärr bara 20 år gammal och har inte riktigt kunnat få ihop dem 7 åren. Har ni någon lösning eller något svar på detta? Tack i förhand :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    Registrering som Fastighetsmäklare beviljas av den statliga myndigheten Fastighetsmäklarinspektionen. Det är strikta krav som stäIIs för att få bIi registrerad som FastighetsmäkIare i Sverige.

    Utan att man har fått godkända betyg i de exakt rätta kurser på högskolenivå = 2 års heltidsstudier på högskoIenivå, genom att man Iäser på Fastighetsmäklarprogrammet eller fristående kurser - kan man inte bli godkänd och registrerad.

    De förslag jag har är flera

    1. att du läser matematik 3 (som är motsvande kurs, f d Matematik C) och för övrigt uppfyller kraven och läser till fastighetsmäklare på högskolenivå

    2. att du tittar på andra yrken - t.ex fastighetsmäklarassistent>>, fotograf>> (som jobbar med att fota "objekt" som ska säIjas), staging designer>> eller t o m på yrken som ligger ännu lite längre bort - som t.ex Bygglovshandläggare>>.

    3. fundera ockå på att starta eget och anställa godkända och registrerade fastighetsmäklare. Som ägare av företaget behöver du inte själv vara fastighetsmäkare.

    Jag är ledsen att jag inte kan ge ett annat svar.

    ANNA