Fanny

    Hej! Jag går nu i 3an på ekonomiprogrammet, har tidigare läst 2 år på stylist men bytte linje. Jag har nu under hösten blivit utbränd och känner inte längre att jag klarar av skolan alls, får inget direkt stöd från skolan mer än att jag får höra att det går att lösa med att läsa upp på komvux senare. Undrar om det finns möjlighet att på grund av att jag nu varit sjuk kunna läsa klart dem kurser jag kanske inte klarar av iår nästa år på min nuvarande gymnasieskola. För att på så sätt kunna få en gymnasieexamen

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,
    din skolans rektorn kan ansöka hos "kommunen" där du är folkbokförd om "förlängd studiegång" för dig; för det behövs läkar- eller psykologutlåtanden och långa perioder av sjukskrivning eller att "det har hänt ngt speciellt"... annars kommer kommunen säga Nej. Det handlar om att det kostar att ge utbildning; du kommer uppta en studieplats som annars skulle kunna upptas av en annan ungdom...

    Någon sort automatisk rätt att läsa på gymnasiet ett extra-år finns inte. Rektorn kommer också titta på om det "i princip" finns möjlighet att du till sommaren 2021 når kraven för examensbevis; hen kommer att prata med dina lärare innan hen ev ansöker om förlängd studiegång; detta för att kommunen blir inte glad om de betalar för ett års studier för dig men om studierna sen ej leder till examensbevis....

    En möjlig "lösning" - om du nu blir sjukskriven på heltid (får Läkarintyget som sjukskriver dig) så har du rätt att inte gå till skolan, men bibehålla studiebidraget från CSN och sedan, när du vill/kan gå till skolan (t.ex i autusti 2020) då är du ju inskriven på din nuvarande skola (om gymnasieskola fått in läkarintygen som sjukskriver, bör inte skolan "skriva av" dig...) - då har du en studieplats...
    Prata med kuratorn och mes skolsköterskan. Kanske behöver du träffa en skolläkare eller en psykolog. Hälsan är det viktigaste!

    Ännu en lösning: titta på allmänna kurser på folkhögsklorna... där läser man mot Omdöme om grundläggande behörighet. Du kan under våren 2020 söka till många olika folkhögskolor (varje FHSK gör egen antagning). Sedan behöver man ju inte tacka Ja till erbjuden plats... så, om du blir antagen till ngn eller några folkhögskolor, har du då även det alternativet att överväga och ta ställning till.

    Vänligen och lycka till. Krya på dig!
    ANNA