Kristofer
    Jag har fått prata med 2 olika syv och en av dem sa att jag inte får extra meritpoäng för matte 5 eftersom de är med i NA programmet medans den andra sa att jag ändå får en poäng för det. Ifall någon har en klar svar på detta skulle jag vara väldigt tacksam.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    för dig som läser mot Examensbevis, finns reglerna kring meritpoäng här >>.
    Vilket gymnasieprogram man läser på, spelar ingen roll.
    Det som spelar roll är vilken mattekurs som krävs för just "din högskoleutbildning". Exempel: om du söker till juristprogrammet, det där inte krävs någon särskilt matte, får du meritpoäng för matematik 2, 3 och 4 och med det får max i merit inom matte (1,5) - då spelar det sedan ingen roll om du har betyg i matte 5 också, för att du redan har fått max i merit för matte; men om du söker till en utbildning om kräver matte för särskild behörighet, då spelar betyget i matte 5 roll, men man får också tänka på att max meritpoing Totalt är 2,5 (så, om du redan genom engelska 7 och moderna språk uppnår max i merit, då spelar inte mattebetygen roll för meritpoäng, för att man ej kan ha mer än Maximalt antal).
    mvh
    ANNA

    • : Tack för svaret. Jag hade tänkt söka apotekare efter gymnasiet och där krävs matte 4 så jag tänkte från början att de blir minst 1 poäng från matte 5 men olika svaren från SYV gjorde mig lite osäker.
    • Anna : Apotekarprogrammet kräver matte 4, därför ger godkänt betyg i matte 5 En hel meritpoäng. Men, totalt är det max 2,5 meritpoäng; så om man får 1.0 i merit för Engelska 7 och 1,5 för moderna språk 3 och 4, då kan man inte få fler, även om man skulle ha godkända betyg i matte 5 och i matte specialisering.