Skeiejrkebekebekebdbdnbjgc

    Om skolan ej lyckas hitta praktikplats får de sätta frånvaro då? Jag går lärlingsprogram. Och skolan har inte hittat praktikplats. De sätter frånvaro på alla veckor jag inte har praktik så jag får inte CSN är det verkligen korrekt?

    • Milla :

      Går du på gymnasiets yrkesprogram eller någon annan utbildning? Du skriver "lärlingsprogram"... läser du som lärling på gymnasiets yrkesprogram? vilket år på gymnasiet går du, alltså vilken årskurs läser du? Har du själv försökt hitta en arbetsplats som kan ta emot dig som lärling?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag ställde ett antal frågor i kommentaren till din fråga. Jag gissar att du kanske går gymnasialt yrkesprogram och läser på det programmet som Lärling, stämmer det? Jag vet alldeles för lite om din situation för att kunna svara på din fråga... t.ex har du fått något alternativ av skolan, t.ex att du ska läsa på skolan, på det "klassiska sättet" i stället för att läsa som lärling? Vilken årskurs går du nu? Du får gärna kontakta skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200.
    Jag vet, som sagt, alldeles för lite kring din situation för att kunna svara. Men jag tänker så här: om du inte är skolan och inte är på en arbetsplats (för att, som du skriver, skolan ej lyckades hitta en praktikplats för dig) då kan ju inte skolan notera att du studerar de timmarna som du inte göra det, eller? Å andra sidan, är det inte ditt fel att skolan inte hittade praktikplats men har du själv försökt hitta praktikplats som kan ta emot dig? Vad är tanken ang.hur du ska kunna uppnå kraven för examensbevis (som är mål med gymnasiestudier)?
    På varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig. Jag tycker därför du behöver prata med rektorn på din skola. Du kan innan du kontaktar rektorn samråda med skolverket.

    Studie- och yrkesvägledare