Hanna
    När man söker ett högskoleprogram med särskild behörig, i det här fallet förskolelärare, kan man blanda gy00-kurser och vux12-kurser i områdesbehörighet? I områdesbehörighet 6a, funkar Na A, Sam A och Engelska 6?

    För A6 saknas sam 1a2 och na 1a2.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna!

    För att kunna svara på din fråga behövs det mer information.

    Är det Slutbetyg du har och från vilket år?

    Angående behörighet i Naturkunskap, så finns det ersättningsmöjligheter om du t.ex har godkända betyg i Vårdkurser eller i Naturbrukskurser. Man kan också ersätta naturkunskap med kurser i fysik, kemi, biologi.

    Samhällskunskap A är obligatorisk kurs för Slutbetyget. Har inte personen godkänt betyg i den kursen?

    Det bästa är nog om du bokar tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, tar med dig dina betyg och ni får tillsammans titta på det - och får fram om det fattas kurser och då kan du kanske anmäla dig direkt på plats.

    Du kan läsa kurser på komvux eller göra prövningar i dem. Betyg från prövning är precis lika mycket värt som betyg i slutet av en läst kurs.

    Om du av någon anledning inte kan få svar från SYV på komvux i din kommun, vill vi givetvis hjälpa dig men uppge i så fall fler fakta: från vilket år är ditt Slutbetyg och vilka kurser i Naturkunskap, Samhällskunskap och Engelska du har godkända betyg i och om de kurser ingår i ditt Slutbetyg eller om du har de på ett separat dokument.

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte