Markus

    Hej! Jag har planer på att gå jurist och försöker nu pussla ihop vad jag ska läsa för att få upp mina meritpoäng till max. I och med detta stötte jag på fenomenet med meritpoäng för områdeskurser. Jag förstår att de meritpoängen kommer att tas bort (2022?). Går det dock att tillskansa sig meritpoäng genom att läsa områdeskurser fortfarande? Och i så fall - HUR/VART läser man dem? Läser man dem på komvux eller högskola? Såvitt jag förstår är t.ex. Kultur- och Idéhistoria en sådan kurs. Den finns ju exempelvis att läsa via Hermods, men det finns ingen kurs på NÅGOT universitet som heter Kultur- och Idéhistoria? Uppskattar hjälp med att reda ut detta! Tack på förhand, -Markus

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Markus,
    med gymnasiereformen Gy2011/Vux12 skedde det stora förändringar.
    Men hur som helst går det inte att skaffa sig Nya meritpoäng genom Områderskurser.
    De som redan har godkända betyg i de kursen som tidigare gav meritpoäng enligt Områdesbehörigheter behåller det - så länge meritpoängen räknas in. Men möjlighet att få betyg i de "gamla" kurser som gav det upphörde helt sista juni 2016.
    Från 1 juli 2016 kan man inte längre få betyg i kurser som gav meritpoäng enligt Områdesbehörigheter (merit för Områdeskurser).
    De kurser som går att få betygen i som ger meritpoäng är gymnasiala kurser:
    Engelska 7
    Moderna språk 3 och 4
    och "högre" mattekurser*.
    *Juristprogrammet kräver endast matematik 1 och därför ger matte 2 + 0.5 meritpoäng, och matte 3 ännu + 0.5 och matte 4 ännu + 0.5 (max antal meritpoäng för matematik för dig med Examensbevis är 1,5 och totalt kan man få max 2,5 meritpoäng).
    Om du har Examensbevis från gymnasiet - gäller för dig, ang.Meritp., den info som finns på gymnasieGuiden.se/merit

    • : Då vet jag, tack så mycket! :)
    • Anna : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!