Sofia

    Jag tycker det är väldigt kul att organisera, strukturera och fixa och dona saker, är ganska miljöintresserad och funderar på att byta yrke. Har jobbat några år men skulle vilja omskola mig till mina intressen, är idag utbildad målare. Vad har du för tips på utbildningar för mig att läsa med de intressen jag beskrev tidigare?

    • : Det finns över 2 tusen yrkesbeskrivningar på Framtid.se - kika gärna på många olika yrken.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    Jag håller med Daniela (se kommentar till din fråga) - se många olika yrkesbeskrivningar på www.framtid.se

    Det finns tusentals olika yrken. När du vet vilket eller vilka yrken du är intresserad av - hör av dig igen! :) Kika gärna på >> navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gor-man där det finns förslag på yrken, utifrån din personlighet.

    Kika gärna på yrkespresentation Yrkeslärare>> - men tanke på att du är utbildad målare, så kanske du vill lära andra att kunna bli målare. Läraryrket/yrken kan se ganska olika ut... även om vi endast tittar på Yrkeslärare. Jämför yrkeslärare på gymnasiet (där man bl a man agera som klasslärare/mentor) till yrkeslärare för vuxna (inom komvux eller hos privata utbildningsanordnare).
    För att testa hur det skulle kunna vara att jobba som yrkeslärare - kan du ta emot praktikanter och bli handledare i din yrkesroll som målare.
    Du kan också fundera på om du vill starta eget - som målare eller som "någonting annat", dvs bli egenföretagare>>.