Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan inte försämra dina chanser genom att göra högskoleprovet; endast förbättra eller så blir det ingen skillnad. Meritvärde från gymnasiet ger plats i betygsurvalet; högskoleprovsresultat ger plats på HP-urvalet - det är som om du ställer dig i två olika köer infår två olika dörrar, men båda dörrarna leder in i samma rum; där vi tänker oss att "rummet" är den utbildningen du vill komma in på. Om du kommer fram i en av köerna (på betygen, med ditt meritvärde) då kommer du in i "rummet" och då är du inne på utbildningen och då "försvinner du" från den andra kön där du stod med resultatet från högskoleprovet. Och på samma sätt: om du kommer in i kön "högskoleprovsresultat" (HP-urval) då försvinner du från betygskön, för du är redan inne.
    Så, gör högskoleprovet om du har möjlighet - gör man högskoleprovet flera ggr är det så att högsta resultat gäller/räknas.
    Du får också gärna kika på FRåGA SYV/info- högskoleprovet.

    Studie- och yrkesvägledare