w
    Hej! Jag har lite frågor om pilotutbildningen från deras hemsida. Skickade mail till dom men verkar inte komma fram så snälla hjälp mig!
    Det stod på hemsida att man kunde ta kontakt för boende där vid utbildningen, vilka priser är det och hur länge kan man boka boende? Finns det något möjlighet att kunna boka boende där tills man är klar med utbildningen som tar 2,5 år och hur mycket skulle det kosta, ingår mat osv?

    Spelar det någon roll om hur lång man är? Jag är en tjej som är 153 cm och väger 47 kg.

    Kostar det något att skicka in ansökan?
    Vad händer med dom som inte klara pilotutbildningen t.e.x vissa delar av tester? Får man göra om tills man klarar och kostar det något extra för det?
    Är testerna/instruktioner/boken eller utbildningen på engelska eller både och?

    Vad händer med dom som har tagit lån/bidrag av CSN om dom inte klarar utbildningen/hoppar av? Blir dom med skulder? Eller kan man betala av när man börjar tjäna pengar efter utbildningen eller annat jobb?

    Skulle vara tacksam för svar!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej W, jag tror inte du idag är behörig att antas till pilotutbildningen. Du måste först skaffa dig de betygen som krävs.
    Ett annat alternativ är att satsa på pilotutbildningen inom försvarsmakten>>. Om det är ett alternativ som du kan tänka dig, kan du med fördel ta kontakt med Försvarsmaktens Rekryteringslinje>.

    Det är tuffa antagningskrav och tester till pilotutbildningen; även psykologiska tester ingår som en obligatorisk del. Att göra en omfattande psykologisk test kan kosta en del pengar; men det blir en Senare fråga... för att först måste du skaffa dig gymnasiala betyg, så du blir behörig till att påbörja testningen.
    Det är först när du blir Antagen till pilotutbildningen, som det blir aktuellt att tänka på bostaden på utbildningsorten. Det är för tidigt att tänka på det nu... för att du vet inte i vilken stad du behöver skaffa dig bostad. Utbildning till pilot finns på flera orter; och utbildning kan också "flytta" innan det blir dags för dig att börja läsa... därför är det idag för tidigt att börja tänka på att skaffa sig bostad på "utbildningsort" /då vi ej vet vad den orten blir.../.

    • : Absolut! Jag kommer såklart skaffa mig betygen som behövs innan jag söker till pilotutbildningen. Men frågan är om information. Det borde vara bra att veta nu hur man ska planera inför utbildningen. Det stod på hemsidan att utbildningen kostar 769,000kr och CSN berättigad med upp till 612 000 kr. Beloppet innefattar både bidrag och lån. Bra att veta hur man ska spara pengar och vill veta om dom tar emot 153cm lång tjej.
    • Liselotte : Att du är en Tjej har inte någon större betydelse, men att du är under 158 cm lång är inte bra. :( Jag skriver nu ett nytt svar på din fråga.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag har nu pratat med en sakkunnig och måste svara så här

    "Det finns begränsningar i piloternas "fysiska utseende", nämligen i första hand längd; de flesta flygbolag anställer endast piloter som är mellan 158 cm och 195 cm långa; detta pga att utrymmet i kabinen och utrustningen inte är anpassad till personer som är längre än 195 cm eller kortare än 158 cm."

    Det är nämligen så här att de flesta flygbolag anställer inte någon pilot som är kortare än 158cm, för att förhålandena i kabinen inte är anpassade; man når inte till pedalerna eller så ser man inte tillräckligt bra "genom fönstret" - för att man är för kort.
    ***
    I värsta fall kan det bli så att du skaffar dig utbildning men sedan inte ska kunna få jobb. Ang. skaffa sig utbildning till pilot när man är så kort som du är... Du får gärna kontakta Svensk Pilotutbildning>> och be att få komma och provsitta i deras utbildningsflygplan; det får man gärna göra; det brukar de som har "avvikande längd" - ursäkta uttrycket! ... :) jag menar de som är kortare än 158 cm eller ligger på gränsen till 195 cm - göra. Och det beror lite grand på hur långa ben man har i förhållande till övriga kroppen; om du t.ex skulle nå till pedalerna och ändå kunna se tillräckligt högt upp (kanske lite på gränsen, men ändå...) - så kan de anta dig till utbildningen; sedan kan de dock tyvärr INTE garantera att du får anställning. Du kan få Nej hos alla flygbolag pga du är kortare än 158 cm. Tyvärr, alltså...!

    Ingen kan beordra flygbolag att ändra sina längd-krav, för det har mycket med flygsäkerhet att göra. Du får gärna själv höra med olika flygbolag...
    ***

    Mitt råd till dig blir att du satsar på ngt. annat yrke - ex. på Drönarpilot>> - då får du "flyga genom" en drönare.

    Jag är ledsen att behöva ge ett sådant svar, men verkligheten är att inte alla passar /och ibland rent fysiskt/ till olika yrken. Även de som är "färgblinda" inte kan bli piloter.

    Hoppas du hittar något annat yrke som du blir intresserad av!

    L.

    Liselotte