Frida

    Hej! jag pluggar miljö och hälsoskyddsprogrammet vid lunds universitet och undrar om det går att plugga fler kurser samtidigt? Ex 3 kurser på en termin med 15 hp var. Skulle detta göra att man får en examen fortare. Hur fungerar det att plugga fler kurser samtidigt? Jag går första året och förta terminen

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,
    Antagning.se kan anta till 45 hp per termin, som är max som man kan bli antagen till; det motsvarar 150% av studietakten och förutsätter att man ägnar 60 timmar per vecka på sina studier.

    Ang. plugga ditt program fortare och snabbare få examen, så tror jag tyvärr inte det skulle funka. Men prata med studievägledare på din utbildning... Varför jag är tveksam: för att kurserna inom ett program bygger på varandra och de är upplagda på heltid; att göra anpassningar så pass stora - för en eller några få studerande - tror inte jag ditt lärosäte kommer att göra... men, som sagt, fråga studievägledare eller utbildningsansvariga på din utbildning.

    Däremot kan du läsa andra kurser, vid sidan av programmet - på upp till halvtid för att bredda eller fördjupa din utbildning; eller kurser som inte alls har med just din utbildning att göra. I så fall söker du de extra-kurserna inför vårterminen på www.antagning.se inom ansökningsperiod (fram till mitten på oktober).

    Vänligen
    Julia