Lovisa
    Hej!
    Jag är snart 20 år och har inte gått gymnasiet. Mitt mål är att komma in på Teaterhögskolan, men vad och vart borde jag plugga för att få bäst förutsättningar att komma in på Teaterhögskolan? Jag behöver ju grundläggande gymnasiekompetens och vill ju såklart ha gymnasieexamen. Hade jag kunnat gå ett vanligt gymnasium nu så hade valet fallit på estetiska programmet med teaterinriktning. Finns det något liknande jag kan läsa nu, i vuxen ålder, som ger högskolebehörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    om du under 2019 fyller 20 år kan du från 1 juli i år börja läsa på komvux. Du läser i så fall mot examensbevis. Jag tror inte det finns några teater-kurser att läsa på komvux; men du måste fråga på komvux i din kommun; det är inte förbjudet för komvux att anordna eller köpa teaterkurser men det är mycket sällan det görs.

    En annan möjlighet är att titta på vad som kan finnas inom folkhögskolorna.

    Folkhögskolornas gemensam sida är www.folkhogskola.nu
    Redan när man är 18 år är man tillräckligt gammal för att kunna börja läsa på en folkhögskola.
    Det finns över 150 folkhögskolor och många av de har estetiska inriktningar. Det finns också ett antal folkhögskolor som erbjuder teaterkurser. Frågan är då inom vilken region (län eller stad) du kan läsa; folkhögskolorna utanför stora städer brukar kunna erbjuda bo på Internat (studerande-boende). Oftast börjar man läsa i augusti-september men söker under våren (den exakta ansökningsperioden kan variera mellan olika folkhögskolor).

    Se exempel på en utb., som kanske kan bli av intresse för dig - folkhogskola.nu/sok-skolor/Vastra-Gotalands-lan/Wendelsbergs-folkhogskola/Kurser/2019ht/allman-kurs---kulturdrama och folkhogskola.nu/sok-skolor/Kronobergs-lan/Markaryds-folkhogskola/Kurser/2019ht/allman-kurs-teater.
    Vänligen
    ANNA