Marina
    Hej,
    jag har småsyskon som ska nästa år välja till gymnasiet. Undrar därför lite kring gymnasieval.
    - Hur många gånger per läsår har varje gymnasieskola Öppet hus?
    - Måste man göra ännu en ny val under Omvalsperioden?
    - Vad händer att man ej kommer in på något av de alternativ man sökt till gymnasiet?
    Tusen tack för alla svar!
    Ha en trevlig sommar!
    Fråga SYV är bäst! :)
    Marina

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Marina,
    tack för att du skriver om att "FRåga SYV är bäst" - det värmer!

    Svar på dina frågor:

    - varje gymnasieskola bestämme själv; det finns skolor som inte har några öppna hus alls; och så finns det skolor som har flera - varje år;

    - man behöver inte välja om eller ändra sin ansökan under Omvalsperioden till gymnasiet; om man är nöjd med sina alternativ - dvs har samma preferenser mot slutet av omvalsperioden som under valperioden innan , behöver man inte göra någonting alls;

    - om man ej fick någon gymnasieplats men vill läsa på gymnasiet finns det några olika saker man kan göra - var god kika på en sammanställning som vi publicerade på fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet

    Hälsningar
    D: