Monni

    Hej jag har lite frågor som jag har hoppas ni kan hjälpa mig med.

    Jag har ansökt tandläkareprogrammet i Oslo men jag läser mitt andra år i ett program här i Sverige, för att vara med i antagningsprocessen i Oslo kräver det att jag hoppas av mitt program här i Sverige eller har det någon betydelse?

    Jag är medveten om att det i Sverige inte är möjligt att ansöka till andra program samtidigt som man redan är inskriven på ett program, då ens ansökan normalt avvisas direkt via antagning.se. Jag undrar om det gäller samma sak mellan universitet mellan Sverige och Norge?

    Tack i förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    i Sverige får man ansöka om andra utbildningar samtidigt som man läser någon utbildning. Och det är ganska vanligt att man söker till utbildningar (t o m till många olika utbildningar inom olika skolformer) samtidigt som man är studerande. Antagning.se avvisar inte ansökningar på grund av att hen som söker är studerande. Det är först när man får besked ANTAGEN som man måste ta ställning till ang.tacka Ja eller Nej till erbjuden studieplats. Det är i vissa fall även möjligt att både fortsätta läsa på sin "gamla" utbildning och samtidigt påbörja läsa en ny utbildning.
    Hur de gör i Norge vet jag inte, måste jag erkänna... men jag har extremt svårt att tro att antagning till tandläkarutbildningen i Norge skulle avvisa din ansökan på grund av att du när du gör ansökan läser en annan utbildning; jag blir väldigt förvånad om så skulle vara fallet. Min bästa gissning är att det inte spelar någon som helst roll för dina chanser att komma in på utbildningen om du när du gör ansökan läser/studerar, eller jobbar eller söker jobb eller har någon annan sysselsättning.
    Jag tycker du gör klokt i att du fortsätter läsa mot en examen (i alla fall fram tills dess att du vet att du blir antagen till tandläkarutbildningen i Norge); om du får besked om att du är Antagen till en ny utbildning och du vill hellre läsa en ny utbildning, då hoppar du av din "gamla"/nuvarande utbildning (vilket du kan vänta med att göra fram tills att du tackat Ja till den nya utbildningen och även har ordnat allt det "praktiska" kring möjlighet att studera i Norge: med bostad, försörjning under studietiden och andra "praktiska detaljer").

    Studie- och yrkesvägledare
    • Monni :

      Hej, tack för ditt snabba svar! Jag frågar detta pågrund av mina erfarenheter här i Sverige. Min ansökan i ett program ströks eftersom jag hade ett annat pågående program här i Sverige. Jag är därför orolig att det ska hända samma sak nu med min ansökan till Norge.

    • Milla : Det du skriver om att din ansökan ströks p g a du hade ett annat pågående program..... låter helt otroligt. Jag har aldrig varit med om ngt sådant... min gissning är att det antingen blev något tekniskt fel eller du var obehörig till den utbildningen du sökte till. Du får jättegärna kontakta antagning.se och fråga om det... Det låter, som sagt, helt otroligt det du uppger hände dig.
    • Milla : Och jag känner inte till någon "samordning" av antagningen till utbildningar i Sverige och i Norge... De i Norge har ingen aning om att du studerar och de bryr sig inte heller om du studerar eller inte (är i alla fall min bästa gissning... men vi på FRåGA SYV jobbar inte med antagning till utbildningar och vi har ingen expert på utbildningar i Norge heller... så du får gärna fråga de som jobbar med administration kring antagning till utbildningar).
    • Monni : Hej! Då vet jag! Jag tackar så mycket för ditt svar och att du tog din tid att hjälpa mig! Du får ha en fortsatt trevlig kväll!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer