Maja
    Jag är väldigt sugen på att nu plugga vidare men åt ett helt annat håll. Jag vill nämligen plugga byggteknik och design för jag tycker det är så intressant! Och när jag kollar utbildningar stannar jag alltid till vid denna utbildning. Men jag behöver ha matematik 3c (har 3b), Fysik 2 och kemi 1. Jag känner lite att är det för mycket att plugga upp eller är det bara att köra? Sedan vad jag förstått måste jag läsa matematik 4 för komvux godtar inte att jag läser matematik 3c när jag har godkänt i 3b. Jag tog helt enkelt helt fel program på gymnasiet... hur skall jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    har du sökt till komvux och fick ej komma in på kursen matematik 3c? Det kan hända, ja, tyvärr. Du kan då både försöka argumentera med personal på komvux varför du behöver läsa just 3c och du kan också försöka skaffa dig kunskaper genom självstudier (ex. med hjälp av www.matteboken.se ) och göra Prövning i matte 3c.
    Du kan också läsa matte 4 på komvux. För matte 4 kommer du få + 0.4 meritpoäng, vilket höjer ditt meritvärde. Så det är en fördel för dig både i djupare mattekunskaper och i höjning av ditt meritvärde!

    Fysik1a och 2 samt Kemi1 borde du kunna plugga på komvux. Det är kurser á sammanlagt 350 gymnasiala poäng och kan läsas under en termin, om du läser på "nästan" heltid (heltid för 20 veckor är 400 poäng).

    Andra sätt att skaffa behörighet är
    - folkhögskolorna - se www.folkhogskola.nu
    - basår på högskolenivå
    - självstudier och prövningar.