bonneo

    Hej, jag drömmer om att få plugga utomlands, men jag vet inte hur det går till, är det någon som kan berätta för mig? Alltså, det är inte utbytesår jag är ute efter utan att få bo i ett annat land och studera på universitet där. Dock kanske det är lite för tidigt för mig att fundera på det just nu då jag nyss börjat gumnasiet. Men jag är nyfiken och vill veta vad jag behöver satsa på, om det finns några särskilda krav i allmänhet för att plugga utomlands?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    "utomlands" är väldigt-väldigt brett; det finns ju så många olika länder. De svenska ungdomar som vill efter gymnasiet plugga utanför Sverige på de utländska universitet rekommenderas i första hand läsa på det internationella IB-programmet. Det är bra om du läser på det programmet. Fördelar är flera: utbildning på IB är på engelska och är anpassad till de kraven som många utländska universitet har. SYV-ar och annan personal som jobbar på IB-programmen är också vana vid att deras elever vill (ofta) läsa vidare utomlands och de kan som regel vara ganska behjälpliga vid ansökan till eftergymnasiala utbildningar utomlands.
    Men det kan inte uteslutas att även med en "vanlig" svensk gymnasieutbildning kunna läsa på utländska universitet. Det första jag tänker på i det sammanhanget är - språket? Undervisningsspråk? Det är ju svårt att förvänta sig att kunna i utlandet läsa med undervisningsspråk Svenska... det kan man kanske göra i Finland men inte i de flesta andra länder utanför Sverige. Har du tänkt dig läsa med undervisningsspråk engelska? I så fall försök lära dig så mycket engelska som möjligt. Inom den "vanliga" svenska gymnasieskolan finns - inom engelska- kurserna Engelska 5, 6 och 7. Så försök, om möjligt, läsa alla dem inkl.engelska 7.
    Vidare vill jag råda dig att du försöker ta reda på så mycket som möjligt om de länder i vilka du vill - i framtiden - studera. Om landets språk är annat än engelska, försök lära dig även det språket så bra som möjligt.
    Utbildningsutbud förändras och det är därför svårt att planera vilken utbildning du ska söka till så här tidigt - flera år innan det blir aktuellt.
    Jag vill också ge dig flera råd: försök, om möjligt, få extrajobb (det är bra att ha mer arbetslivserfarenhet) och spara också så mycket pengar du kan (du ska behöva ha "sparkapital" om du ska läsa utomlands, för att det dyrt; även om du får studiemedel från CSN och kanske t o m några stipendier (vilket är oftast svårt att få) så blir det i princip aldrig gratis att flytta till utlandet för att studera). Som studerande utländsk medborgare har man (i många länder) inte rätt att samtidigt arbeta. Så, det är ganska troligt att det blir ont om pengar för dig under din studietid utomlands, därför ger jag dig det rådet att du försöker tjäna pengar och spara pengar inför dina framtida studier.
    Ännu ett råd jag vill ge dig: gör ditt bästa i varje kurs du läser på gymnasiet; ha god närvaro och försök få så goda kunskaper som möjligt och så höga betyg som möjligt.
    Kika också på de tips vi samlade på https://www.fragasyv.se/info/studera-utomlands

    Studie- och yrkesvägledare
    • bonneo : Tack för ditt svar, jag går på ett gymnasium där cirka en fjärdedels undervisning är på engelska. Mitt modersmål är mandarin, så jag önskar att jag kan åka till ett asiatiskt land där man talar mandarin, t.ex Kina (jag har dessutom hela min släkt där). Men hur fungerar det med stipendium? Hur kan man få det? Just nu känns det lite skeptiskt om det går att studera utomlands...
    • Milla : Gå in på https://studier.se/hitta-stipendier/ och sök många olika stipendier, så många du kan. Att få ett stipendium är tyvärr inte en självklarhet och många stipendier är dessutom små. Spara pengar, om du kan. Försök hitta extrajobb och/eller sommar jobb och spara så mycket du kan till dina framtida studier utomlands. Fråga dina släktingar i Kina om de har möjlighet att hjälpa dig t.ex genom att du skulle kunna bo (gratis) hos någon av dem under dina studier. Bostad utgör ofta en stor del av de utgifter som de studerande har. Undersök vilka skolor som finns inom pendlingsavstånd från där dina släktingar bor (där du skulle kunna bo under dina studier i Kina) och kontakta de skolorna efter att du har (noga) läst information på skolornas egna webbplatser. Du kommer behöva göra noga undersökningar och ta fram mycket information på egen hand. I annat fall kan du hitta ngt företag som gör det åt dig och betala för den tjänsten.