Princess
    Hej! Jag skulle vilja plugga Arkitektur i Filippinerna. Tog studenten för snart två år sen och läste Teknik - Design. Nu undrar jag om deras undergraduate motsvarar högskola här? Deras ämnen under de fem åren är nämligen väldigt lik de jag läste på gymnasiet.

    Är det också möjligt att studera på college där trots att man inte har gymnasieexamen.

    http://www.addu.edu.ph/wp-content/uploads/2015/05/p_architecture.pdf
    • Anna : På länken som du skickade är Studieplan från år 2007, dvs nio år gammal. Frågan är om utbildning finns fortfarande kvar och går att söka?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Princess,

    tyvärr är det så att vi på Fråga SYV inte har någon expert på utlandsstudier. Jag beklagar detta men i stället för att ge dig ett felaktigt svar (eller gissa) så råder jag dig att vända dig till den skola i Filippinerna där du vill läsa - skicka alla dina betyg till dem och fråga om det räcker för att de ska ta in dig.

    Var vill du jobba efter dina studier, inom vilket yrke och i vilket land?

    Många ggr är det fördelaktigare att läsa i samma land där man senare vill arbeta. Detta på grund av att det är arbetsgivare som bestämmer om man är "behörig" för att utföra ett visst jobb och arbetsgivare känner mest de utbildningar som finns i det egna landet (gäller dock inte legitimationsyrken>>, där man måste ha en viss specifik utbildning). Annars så står det oftast arbetsgivaren ganska fritt att bestämma vem som är bäst lämpad för att utföra jobbet... och hur olika arbetsgivare tänker är det omöjligt att veta.

    Om du bestämmer dig för att starta eget och bli på så sätt din egen arbetsgivare, är det i så fall du själv som bestämmer vilken utbildning du behöver. Om du hittar tillräckligt med betalande kunder och vekrsamheten går med vinst - så är det jättebra och då har du satsat på rätt utbildning!

    Försök söka hjälp (svar på dina frågor) på Arbetsförmedlingen, på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och hos Studievägledare på högskola/universitet (där svenska utbildningar finns som liknar den utbildning i Filippinerna som du är intresserad av).

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    angående studier utomlands kan vi tyvärr hjälpa till i mycket begränsad omfattning - t.ex kan vi ge generell information och tips:

    1. kontakta CSN med frågan om du kan få Studiemedel för dina studier utomlands, snäbblänk till info på www.csn.se är här>>

    2. kontakta den Filippinska ambassaden i Sverige och svenska ambassaden i Filippinerna - fråga om de har någon expert på utbildningsfrågor eller om de kan hjälpa till på ngt. annat sätt

    3. se om information på högskolornas gemensam hemsida - här>> blir till någon hjälp.

    Du kan också prova kontakta UHR, Universitets- och högskolerådet och fråga om de kan hjälpa till på något sätt.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA